22 juli, 2009

Fynd från Stephenie Meyers hemsida

Jag har klickat mig runt på Meyers hemsida och hittat några intressanta saker.

Först så måste jag säga att Meyers spellistor är otroligt bra! "Twilight"s spellista innehåller både ultimata Muse-favoriten Time is Running Out (seriöst, lyssna på den, jag brukar sjunga den i duschen - trots att jag aldrig kommer ihåg texten), Radioheads Creep (även den en favorit) och Why Does It Always Rain on Me? med Travis.

"New Moon"s spellista är lite mer ... gah, jag har tappat det svenska ordet. Predictable? Där finns en av mina äldsta favoritlåtar, My Immortal med Evanescence, med och det är en låt där jag verkligen kan se sambandet till Bellas situation. Textrader som "If you have to leave, I wish that you would just leave, cause your presence still lingers here and it won't leave me alone" och "Your face it haunts my once pleasant dreams, your voice has chased away all of the sanity in me" skulle nästan kunna vara skrivna för Bella.

"Eclipse"s spellista påminner nästan om min egen! Vi har Coldplays Clocks, Muses Hysteria (hysteriskt bra), The Killers favoriten Mr Brightside, bland annat. För att inte glömma Keanes vackra Hamburg Song.

På frågan om vad de olika karaktärerna har för någon "tragic flaw" så svarar Steph att "Jacob doesn't have a tragic flaw" ... Ehm? Kanske det faktum att han nästintill tvingar Bella att inse att hon är kär i honom istället för att respektera hennes åsikter?

På "Breaking Dawn"s spellista så finns en STOR överraskning. Right Said Freds I'm Too Sexy. Får jag brista ut i gapskratt? Jag gissar att det är till Bellas upptäckt att hon är döläcker, men jag skulle vilja se en Edward-video till denna sång, eller en Robert-video.

Min favoritupptäckt är ändå denna. I "Twilight"s FAQ-avdelning så har Meyer fått denna fråga "Is Twilight autobiographical?". Om personen som ställde frågan syftade på Bellas high school-upplevelse och första kärlek (minus vampyrerna) så är personen friad i mina ögon, men om frågan handlar om hela historian, med vampyrer och varulvar och tjofaderittan, så kan jag bara skratta.

På sidan så finns även en hel del utkast på kapitel som inte kom med i böckerna och kapitel som blev helt ändrade. Här finns även en stor del av "Midnight Sun" upplagd, fast jag har inte hunnit eller orkat läsa den ännu.

Inga kommentarer: