15 juli, 2009

Hem, ljuva hem

Äntligen hemma igen efter en lång stugvistelse. Jag ska ta och börja med inlägg om alla böcker som jag har läst under julimånad så fort som möjligt.

Direkt från soffan:

Jag och min lillasyster ser på "Harry Potter och De vises sten", den enda filmen som jag tål då den i alla fall fångar stämningen i böckerna. Det är scenen då förstaårseleverna väntar på att få gå in i Stora hallen och även Draco Malfoys första scen.

Syster: Så här är det ju inte i boken! Där presenterar Draco sig för Harry på tåget! (vet ni hur stolt jag blir? Amanda håller på att läsa HP-böckerna på engelska just nu. Jag har lite inflytande ändå)
Jag: Kolla vad söt han är! Liten och gullig. Fast blont backslick måste vara världens fulaste fr...

Där kom jag på att blont backslick även är känt som världens mest attraktiva frisyr - om den bärs av en kedjerökande punkvampyr.

7 kommentarer:

Shirin sa...

Visst, fan...

Anonym sa...

Hej. Ville bara nämna att jag har läst dina tidigare inlägg om att du inte är något stort fan av HP filmerna, men ville bara säga att jag ändå tycker du borde se den nya, HP & halvlblodsprinsen. Den är mycket bättre än de andra om jag får uttrycka mig.

Jay sa...

Åh nej! Lyssna inte på anonyma! Ha jättejättelåga förväntningar, jag blev så besviken! Visserligen är det en snygg film, och den var faktiskt mer humoristisk än föregående, och skådisarna äs asbra, men manuset... fel! Och inferin ser ut som Gollum, haha! Hoppas jag inte har spoilat för mycket xP

Jay sa...

Oops, är ska det stå, inte äs :P
Och förresten: http://svt.se/2.113406/1.1620669/ :D Jag tror starkt på Deathly Hallows, känns som om de kommer hinna få med allt, eller åtminstone mer, när det delas upp i två.

Sarah sa...

Anonym: Jag har hört det också! En vän till mig, som är nästan lika anti-HP-film som jag är, såg den och sa att den inte är lika hemsk som Fenixorden. Dock så saknar jag de två första filmernas anda, som var mer Hogwarts och mindre Hollywood.

Jay: Det är lugnt! Jag har förhört min syster om minsta detaljerna när hon kom hem från bion. Det började inte bra...

Jag: Hur var den?!
Syster: Den var bra, men vissa scener var ganska otäcka.Till exempel när Harry firar jul med familjen Weasley och Bellatrix komm...
Jag: VAD?! Varför kommer hon dit? Hon ska ju inte vara där?!

(ett exempel på vår konversation om filmen)

Sarah sa...

Jag är hemsk, jag vet det, men jag ser skadeglatt fram emot DH-filmerna. Det kommer att bli intressant att se hur de ska knyta ihop vissa saker då de är slaktat de tidigare filmerna på information :)

Dobby har inte varit med sedan andra filmen, ingen har nämnt att Sirius har en bror (vad jag kommer ihåg), de klippte bort Lily ur Snapes minne (plus att de har lagt till en scen där Snape hånar Harrys minne av Lily i Erisedspegeln - hallå, han ska bli chockad!) mm.

Jay sa...

Ja, det stör mig också. Hoppas de kommer på nåt bra sätt att ta upp grejerna igen, för om de struntar i allt sånt blir det ju bara kaos!
I HBP hade de, förutom Dumbledores och Harrys horcrux-letande, helt tagit bort apparition/transferering! Det kommer säkert bli jättebra i DH, helt plötslig kan alla transferera, bara sådär... Gah.