29 mars, 2008

Anastasia

I morse så såg jag min all time favorit teckande film, 20th Century Foxs Anastasia. Jag älskar tecknad film. De har allting som man kan begära. Bra musik, färgsprakande karaktärer, känslor, inte helt korrekta historier. Anastasia är en av de där filmerna där de inte riktigt har brytt sig om att få allt fakta rätt, men det struntar jag i. Jag tror inte direkt att ryska tsarfamiljen störtades till döden för att trollkarlen Rasputin förbannat dem, men det är en bra story i en tecknad film. Allt är mycket vackrare i Anastasia än vad det normalt brukar vara i t.ex. Disneys filmer. Karaktärerna ser mer mänskliga ut och bakgrunden är sagolikt vacker. Sedan har filmen en av de bästa svenska soundtracken jag vet.

Jag orkar inte förklara handlingen, men den som är intresserad kan läsa här.

Eftersom jag har återuppväckt min kärlek till Anastasia så måste jag posta några videoklipp så att alla andra kan se allt det fantastiska med tecknad film. Tyvärr är inte kvalitén på de två första klippen särskilt bra, och jag hittade ingen svensk version av In the dark of the night. Den svenska versionen är bättre... tycker jag. Men det är nog bara för att jag är uppväxt med den. Det fanns heller ingen "från filmen version", så det blev sing-a-long, och det börjar efter 57 sekunder.





Är inte In the Dark of the Night den mest mäktiga "bad guy"-sången ni någonsin hört?






(Den sista var en fanvideo med filmens soundtrack)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh... jag bara älskar Anastasia också!!! Jag bara måste se den minst ett par gånger om året, för den är så underbar! Och sångerna är superhärliga; har du lyckats få tag på enn svenskt soundtrack? Jag har letat och letat.

Sarah sa...

Jag har letat överallt efter ett svenskt soundtrack, men jag har inte hittat det någonstans. Det är även omöjligt att ladda ner.
Jag håller ögonen öppna.