29 oktober, 2008

En boktoks tankar 1 år

Idag så fyller "En boktoks tankar" 1 år, dock själva konceptet och inte den här bloggen - den skapades 19 december. För ett år sedan så gjorde jag en blogg på bloggspot.se mest för att ha någonstans att älta "Twilight" om och om och om igen. Det blev ändå inte så mycket utav Edward och CO, för någonstans mellan idé och färdigställning så upptäckte jag hur roligt det var att skriva om andra böcker - och filmer - också.

Jag minns att min första recension på bloggen var en kombination av "Stjärnstoft" och "Neverwhere" av Neil Gaiman, där jag hyllade ena boken och sågade den andra. Fast egentligen så är inte "Stardust" såå dålig. Det var bara att "Neverwhere" var så mycket bättre.

Jag måste bara ta upp det här, fastän det säkert bara är jag som ser och stör mig på det. Eftersom jag är så fokuserad vid det så antar jag att andra också har reagerat på det. Nämligen min adress. Jag tycker att det är den längsta, tjorvigaste och konstigaste bloggadressen någonsin och jag fattar inte hur korkad jag var som inte valde någonting bättre. Det är min personliga åsikt. Det ligger en liten historia bakom den där konstiga bokstavsraden.

När jag gjorde min blogg så var jag ung och dum. Jag hade fortfarande inte kommit på vad själva bloggen skulle heta (enboktokstankar.blogspot.com är säkert ledigt), men allting jag provade som innehöll ordet bok var redan upptaget. Så jag blev lite irriterad. Så jag provade en massa adresser som innehöll mitt namn, Sarah, men allt var också upptaget. Jag blev ännu mer irriterad - och förmodligen så var det denna irritation som fick mig att helt enkelt glömma bort att testa en kombination mellan ordet bok och namnet sarah. Det kan ju inte finnas hur många bokfantaster som helst som heter Sara i Sverige. Istället så bestämde jag mig för att slå på iTunes och den låt som började spelas skulle jag välja som bloggadress. Det blev Amaranthine med Enya (en låt jag inte ens tycker om) och vips så hette min blogg amaranthine.blogspot.com... eller nästan. För medan jag satt och försökte komma på ett bloggnamn så hade klockan blivit väldigt mycket, så jag gick till sängs och tänkte fortsätta nästa dag. Nästa dag (alltså 071029) så skapade jag min blogg, men för sent så upptäckte jag att jag visst hade gjort den på bloggspot.se istället för på blogspot.com. En bloggportal som knappt hade några bloggar - och där nästan vilket namn som helst hade varit ledigt.

Sedan gick det en och en halv månad... och sen så kraschade bloggspot.se och jag gjorde äntligen en blogg på rätt ställe. Det var bara det att amaranthine.blogspot.com var upptaget. (Efter allt jag hade gått igenom). Så jag tänkte att jag skulle vara smart och lägga till ÄNNU en låt i slutet. Här talar vi om IQ badboll. Mitt namn blev ännu längre och ännu konstigare och snipp snapp snut så var sagan slut.

(Och nej, jag är inte bitter)

9 kommentarer:

USB sa...

Jag hade också problem med min adress, men jag var så envis med att hitta något bra som håller länge och inte låter löjligt. Jaja, en av två är inte så dåligt...

USB sa...

Vad korkad jag är, jag glömde säga grattis! Grattis på konceptfödelsedagen!

Anonym sa...

Jag har ett framtida (om än inte SÅ framtida) litet projekt som går ut på att ha en liten samlingsplats för folk som är trevliga och vill ha bloggar de kan göra vad de vill med. Under en egen domän. Med egna namn som inte måste bli superlånga. Det är bara att säga till om du är intresserad, skulle gå på en symbolisk summa (beroende på hur många som är intresserade) på ungefär 50 - 100 riksdaler per år. Tänkte bara meddela. :)

Sarah sa...

USB: Tack! Om jag hade haft lite mer tålamod så kanske jag hade hunnit komma på ett bättre namn :)

Nattkaja: Det låter jättebra! Är det möjligt att byta från blogspot.com-domänen till en annan så att alla inlägg följer med eller måste man då starta om på nytt igen?

Sarah sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Jadå, det ska vara helt möjligt att liksom migrera alla inlägg och kommentarer, Wordpress (som jag använder) har sådana möjligheter. Men om man har en blogg på sin egen domän kan man välja om man vill använda Worpress eller något annat bloggverktyg (som Movable Type, b2evolution eller Nucleus). Jag kan ju höra av mig när det blir aktuellt!

USB sa...

Om du ska byta adress till din blogg, se till så jag får adressen!

Sarah sa...

Ja, hör av dig när det börjar bli aktuellt :)

Självklart kommer du att få adressen!

Anonym sa...

Grattis till ettåringen. :)