25 november, 2008

Fem favoriter under 30 (2008)

Eftersom jag älskar att göra listor över filmer, karaktärer, böcker, skådespelare, länder, musik etc. etc. så har jag sammanställt en liten lista som jag kallar "Fem kvinnliga favoriter under 30 2008". Namnet kanske inte är helt sanningsenligt eftersom jag har tyckt om en del av dessa tjejer i åratal. Först tänkte jag döpa listan till "Mina favorittonårstjejer", men det kändes liite fel då vissa av dem spelade tonårstjejer för 4-5 år sedan och nu är närmre 30-gränsen i verkligheten.
Jag knåpade i alla fall ihop den här listan under bussresan från Umeå, för att ha någonting att göra.

Fem kvinnliga favoriter under 30 (2008)


1. Kristen Bell.
Jag har aldrig förut märkt hur mycket Kristen det är just nu förrän jag blev förälskad i "Veronica Mars". Jag mötte Kristen för första gången i "Heroes", där hon spelar Elle Bishop, den lite sadistiska, men osäkra tjejen som gillar att elchocka folk - och som även är min favorit bland de kvinnliga karaktärerna. Då tänkte jag inte så mycket på Kristen Bell, själv, utan det var inte förrän jag såg henne som Veronica Mars som jag verkligen började beundra henne. Jag tror inte att det finns en high school-tjej på tv som jag gillar mer än Veronica. Hon är så hård, men ändå så sårbar... och hennes sarkasm gör det ju inte sämre.
Nu för tiden så kan jag sitta och se på "Gossip Girl" bara för att få höra Kristens kommentarer, då hon spelar självaste Gossip Girl. Om man det finns en gräns för hur besatt man kan bli av en kvinnlig skådespelerska utan att det betraktas som perverst eller som ett tecken på förvirrad sexualitet, så är jag vid den gränsen nu.
(Hon var faktiskt anledningen till att jag började med den här listan, för de visade "Forgetting Sarah Marshall" på bussen och jag blev helt fångad - trots att jag satt för långt bort för att läsa texten och trots att jag inte hörde något ljud... bara för att Kristen var med.)
















(Jag var bara tvungen att lägga in en liten scen från "Veronica Mars", där Veronica måste sjunga karaoke för att få en ledtråd till vilka de mystiska "Tritons" -en hemlig klubb som försöker sätta dit henne för illegal id-handel- är. Perfekt låtval)


2. Amanda Seyfried.

Innan jag såg "Mamma Mia!" en, två, tre gånger i somras så hade jag bara sett Amanda Seyfried i "Mean Girls" och trodde faktiskt att hon var ... lite korkad. Förlåt, men Karen Smith (som hon spelar i filmen) har världens mest hjärndöda blick. Jag hade aldrig kunnat gissa att hon faktiskt kunde sjunga, och så hon kan sjunga. Jag har lyssnat på Honey, Honey på repeat hela hösten för att det är en sådan glädjekick. Jag höll på att få glädjeslag när jag insåg att det är Amanda som spelar Lilly Kane i "Veronica Mars"... fast det skulle förstås varit bättre om inte Lilly varit död och faktiskt fått mer tid i serien. Jag tror att jag måste får ta och börja se på "Big Love" för att få ännu mer Amanda Seyfried. (Är det någon mer än jag som är avundsjuk på "Mamma Mia!"-Sophies hår?)












(och eftersom det här inlägget lika ser ut att bli väldigt väldigt långt så gör jag det ännu längre genom att bjuda på lite "Mamma Mia!"-glädje)


3. Kristen Stewart

Det här säger jag inte bara för att hon spelar Bella i "Twilight", nej. Kristen kvalar in på min lista, trots att jag bara har sett två filmer med henne; "Twilight" såklart och "Catch that Kid" (en remake av den danska filmen "Klättertjuven"). Hennes inkvalning på den här listan beror till en stor del på att jag älskade hennes Bella, men det har även med utstrålning att göra. Jag beundrar henne. Jag skulle också vilja ha en röst som hennes. Jag tror att jag ska ta och hyra "Into the Wild" eller "Panic Room" snart så att jag får vidga mitt Kristen-fält lite... fast det är synd att hon har gjort så otroligt mycket thrillers/skräckfilmer (eller.. det finns två som jag vet om, men...). Lite fakta som bara får mig att tycka om henne ännu mer: Kristen Stewart vill gå till college, och gissa vad hon vill "major in"? Litteratur. Hennes favoritskådespelare är ... Heath Ledger, så vi har samma smak.









(Det här verkar bli lite utav ett tema på det här inlägget; att visa filmer där tjejerna sjunger. Det här är från "Into the Wild".)


4. Alexis Bledel.

Det här är kanske lite fusk, eftersom Alexis Bledel har varit en av mina favoriter för en lång lång tid., men jag kan väl ändå inte göra en liste utan Rory Gilmore? Jag skulle vilja se "Sin City" där Alexis spelar en annan sorts karaktär än Rory (för jag tycker att Lena i "Sisterhood of the Traveling Pants" påminner en del om Rory). Jag upptäckte Alexis i "Tuck Everlasting", innan jag började se på "Gilmore Girls", där hon spelar den rika osäkra Winnie Foster. Lite roligt fakta om Alexis: Hon heter egentligen Kimberly i förnamn (vilket gör mig väldigt förvirrad), Alexis är bara hennes andranamn. Hennes modersmål är spanska och när hon var liten så kunde hon ingen engelska alls. Sist, men inte minst, så var hon tillsammans med Milo Ventimiglia i fem år! Gissa någon som är avundsjuk!?

Jag hittade tyvärr ingen video där Alexis, eller Kimberly, sjöng...så temat är härmed avslutat.

5. Olivia Wilde.

Jag har redan nämnt det i ett tidigare inlägg, men jag gillar verkligen Olivia Wilde. Jag har stor lust att se om "O.C", nu efter att ha sett Cam Gigandet på bio och Olivia Wilde i "House M.D". Jag är ganska sur för att jag missade "The Black Donelleys" när det gick på femman, men det var väldigt för sent för mig, eftersom jag måste vara i säng vid tio varje kväll (eller rättare sagt; försöker vara i säng) för att orka ta mig ur den nästa morgon. Jag tror att jag får ta och hyra "Alpha Dog", eftersom både Olivia Wilde och Amanda Seyfried är med i den.

2 kommentarer:

Sandra sa...

Jag tycker inte att Kirsten var så himla bra :O Jag blev faktiskt besviken på Bella! Det är nog för att jag saknade hennes leende. Hon log knappt någonting alls! Sedan hade jag hoppats att hon skulle vara jättejättekär i hela filmen men det verkade hon inte vara! Skulle jag ha Edward skulle jag aldrig sluta le. :o

(Och nu låter jag sådär bitter igen XD)

Sarah sa...

Jag skulle få ont i kinderna om jag hade Edward. Jag skulle le tills det krampade XD

Jag tycker bara att Kristen är så cool ^^