26 november, 2008

True Blood

Idag så har jag äntligen sett de två första avsnitten av "True Blood". Kalla mig neurotisk, men jag har varit säker hela hösten att om jag såg "True Blood" före "Twilight" så skulle jag tycka att filmen var mycket mycket sämre. Nu när jag har sett "Twilight", och gillat, så kan jag äntligen ta itu med min andra vampyr-fandom.

Ni vet inte vad jag har fått utstå för att få de två första avsnitten. Jag glömde bort att spela in dem när de gick på tv, så jag fick köpa dem med Café istället. Jag försökte vara diskret när jag köpte tidningen, för jag vill inte direkt synas vandra omkring med en herrtidning, särskilt inte i det här samhället där man garanterat möter någon som man har någon slags relation till. Så jag stod och vaktade vid tidningsstället och i samma stund som det blev fritt fram och folkfattigt så grep jag tag i mitt exemplar av Café och skyndade mig till kassan. Såklart så tog min tur slut där. För det visade sig att kassörskan just skulle avsluta sitt skift och vem är det inte som kommer och öppnar nästa kassa. Jo, om inte min klasskamrats mamma. Go figure. Som att det inte var illa nog så stod min idrottlärare bakom mig i kassakön.

Så jag har gott igenom mycket för att få dessa avsnitt i mina händer, men det var värt det. Nu har jag i alla fall sett två avsnitt. Det är bara att hålla tummarna och hoppas att de andra tre avsnitten fastnade på band. (Vi har haft lite problem att spela in från Canal + tidigare). Om det har blivit något strul med dem så tänker jag ta och skicka ett mail till Canal Digital och fråga om de inte kan sända ett "True Blood"-marathon för de som vill se serien, men har missat de första avsnitten.

Vad tyckte jag om serien då?
Jag var väldigt nöjd. Jag satt och myste i soffan och jag fullkomligt älskar musiken... och vinjetten. Väldigt sydstatsfeeling med träsk och gospel och sjaskiga hus.
Jag har bara väldigt få saker att klaga på. En av dem är att jag sörjer Sookies förändring. Under de här två avsnitten så har jag inte fått se så mycket av den Sookie som jag tycker om från böckerna. Den behärskade Sookie som håller sina känslor gömda - efter många år av träning - och inte går att chocka. Den väldigt sarkastiska Sookie som alltid har en kommentar till allting. I serien så är Sookie så... bubblig och ungdomlig. Hon är så öppen och nästan lite naiv.
Sedan så har jag lite svårt att acceptera att de helt har ändrat Tara. Steget från en klädbutiksägare med smak för dåliga killar till en Jasonsuktande vampyrhatande tjej med attitydsproblem är ganska stort, särskilt eftersom minst två av Taras pojkvänner har varit vampyrer i böckerna.

Förutom det; perfecto. Under dessa 110 minuterna så har jag redan lyckats bli lite smått förälskad i tre killar; Sam Merlotte, Bill Compton och förvånande nog, Jason Stackhouse. Okej, det finns en rimlig förklaring till alla tre. Sam är förstående och skäggstubbig, Bill är vampyr och räddaren i nöden och Jason ... ja, han är - för att citera Lafayette - "that boy is sex on a stick". Han kunde ju i alla fall försöka skyla sina magrutor emellanåt. Han är den perfekta sydstatsflirten.

Det är bara synd att Alexander Skarsgård spelar Eric. Inte för att han har dykt upp i serien än, men från bilderna jag har sett så har jag svårt att tro att han kan mäta sig med mina förväntningar. Det är ju Eric som är seriens stöttepelare. Typ.

Jag måste ha mer "True Blood" nu. Jag tycker synd om dem som inte har läst böckerna och vet hur det går för Sookie när hon öppnar dörren och möter tre hungriga vampyrer. (Nog för att alla andra redan har sett fortsättningen vid det här laget, men... ).

Nej, nu ska jag gå och lägga mig tidigt och slåss mot min förkylning... och lusten att läsa "Dead Until Dark" igen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Man kanske inte borde uppmuntra andra till olagligheter, men varför laddar du inte bara ner avsnitten om det är så krångligt att få tag i dem? ;) Skulle blivit tokig om jag inte fått se alla på en gång! :D Är lite kär i den serien

Sarah sa...

Jag skulle helt klart vara väldigt olaglig om bara min dator klarade av det. Just nu så drabbas jag ibland av en stark lust att kasta ut den genom fönstret. Det är främst på musik-fronten som jag börjar bli galen då det finns hur mycket musik som helst som jag bara MÅSTE ha tag på, men är alldeles för fattig för att köpa.

Det är bara en sak som jag AVSKYR med hela den här nedladdningshysterin. Det känns som att alla nedladdar och sen inte kan ta hänsyn till att andra inte följer deras fotspår. Jag har bland annat flera vänner som laddar ner 8-10 olika tv-serier och sedan sitter och diskuterar dem på skolan och när jag säger åt dem att jag absolut inte vill veta vad som händer i tredje säsongen av "Heroes" så får jag bara till svar att jag måste ladda ner och se den för de måste ju få diskutera den.
Om man nu laddar ner så borde man ta hänsyn till de som inte gör det.
Nedladdning medför ett visst ansvar också.

Cia sa...

Så farligt är det väl inte med Café? Det är ju inte direkt Playboy :) Jag prenumererade på den i något år för några år sedan... Finns en hel del roliga reportage faktiskt, och sen undviker jag kanske att undersöka mittuppslagen allt för mycket, men annars tycker jag det är en av de bästa killtidningarna!