22 december, 2007

Bokfemman v.51

Min bokfemma kommer väldigt sent den här veckan, dels på grund av att min blogg försvann och dels för att jag har haft svårt att välja ut årets 5 bästa böcker. Det är inte det att jag har läst många högklassiga böcker i år, snarare tvärtom, och de jag har fått den där "wow, det här var en bra bok"-känslan av har inte alltid varit böcker som andra skulle utnämna till litterära mästerverk. Sen så visste jag inte hur jag skulle bestämma vilka som var de bästa böckerna. Är det böckerna med bästa språket som är de bästa i år? Eller är det böckerna som jag fastnade mest för? Eller böckerna som hade bäst handling? Jag vet inte. Därför är min lista väldigt blandad, och även fast en del av böckerna inte är mästerverk så är de det för mig.


Harry Potter and the Deathly Hallows av J.K Rowling. Det har nog aldrig inträffat att jag har sett fram så mycket inför ett releasedatum. Aldrig att jag har spekulerat så mycket om vad som kommer att hända. Veckan innan den släpptes var jag och mina fellow HP-fanatiker i lyckorus - blandat med depressioner över att det snart var slut.

Twilight av Stephenie Meyer. Hoo, vem kunde ha gissat det. Edward Cullen, Stephenie Meyer eller Bella nämndes ju bara i två tredjedelar av alla mina inlägg i min gamla blogg. Boken är beroendeframkallande, den är det. Jag har kommit på att jag tänker "Vad skulle Edward och Bella ha gjort i den här situationen?" när jag ser på TV. Jag känner mig hjärntvättad, och det gör mig smått rädd.

I en klass för sig av Curtis Sittenfeld/Den hemliga historien av Donna Tartt. Nu fuskar jag och tar två böcker på en gång. Varför? Jo, jag läste dem under samma vecka och blev helt fast i den där collegestämningen (eller "internat high school-stämningen"). I en klass för sig är mysig och Den hemliga historien är mysig, på sitt sätt. Ingen av böckerna är särskilt fulla av lyckliga händelser, men de känns ändå som feel good-böcker.

Neverwhere av Neil Gaiman. Jag skrattade mig igenom halva boken, satt på spänn och hade ingen aning om vad som skulle hända härnäst. Direkt jag trodde att "Aha, nu kommer det att hända" så gjorde handlingen en u-sväng och for åt ett helt annat håll. Det mest underhållande jag har läst i år.

Nu har jag egentligen tagit 5 böcker, men jag tänkte ta en till... Enda problemet är att jag inte kan bestämma mig om sista boken på listan är Jane Eyre av Charlotte Brontë eller Tillsammans är man mindre ensam av Anna Gavalda. Så jag väljer båda två och inser att jag har fuskat två gånger på samma bokfemma.

Inga kommentarer: