31 december, 2007

Jane Eyre + BBC = sant


Ännu ett blogginlägg i klassikernas tecken.

Jag har precis sett klart första delen av BBCs Jane Eyre miniserie och jag är helt "åh"-ig. Varför klarar BBC av att göra så underbara miniserier av böcker? Jane Eyre är en av mina absoluta favoritböcker, och när jag satte mig framför TV:n 22.00 tidigare ikväll så var inte mina förväntningar på serieen särskilt höga. Inte blev det bättre av att de snabbspolade förbi Jane's barndom på bara några minuter. Men sen, när hon kom till Thornfield så blev allt mycket bättre. Toby Stephens gör Mr Rochester lagom otrevlig, och väldigt tilldragande, och Ruth Wilson (som jag vet att jag har sett någonstans - men imdb hjälper mig inte på traven) är Jane. Dock så tycker jag att Jane's många dialoger - och tankar - försvinner, men stämningen är otrolig. En del saker blev inte direkt jag hade tänkt mig dem, men det var i överlag väldigt bra. BBC borde få monopol på att filmatisera böcker.


(Uppdatering)

Jag har suttit och tänkt och tänkt på var jag kan ha sett unga Jane, och nu kom jag på det (med hjälp av IMDb). Georgie Henley spelar ju Lucy Pevensie i Narnia, så klart.

Inga kommentarer: