29 november, 2008
Rättning
Utmaning 2
1. Bold the names of guys you’d definitely shag.
2. Italicize the names of guys you might shag after a little persuasion.
3. Leave the guys who don’t do anything for you alone.
4. Put a question mark after the guys you’ve never heard of.
5. Strike the guys you wouldn’t touch with a ten-foot pole.
6. ADD THREE OF YOUR OWN AT THE END.
01. Stephen Dorff
02. Wesley Snipes
03. Denzel Washington (kanske, kanske inte)
04. Samuel L Jackson
05. Hayden Christensen
06. Ian Somerhaulder
07. James Van Der Beek
08. Ashton Kutcher
09. Sean William Scott (alltså, jag har en kompis som jag förknippar med Stifler. Så ugh.)
10. The Rock
11. Brendan Fraser (... det skulle kännas fel att vara intim med Djungel-George)
12. Oded Fehr
13. John Hannah
14. Hugh Grant
15. Colin Firth (alltså, Mr Darcy)
16. Liam Neeson
17. Daniel Day-Lewis
18. Leonardo Di Caprio
19. Billy Zane
20. Harry Connick Jr. ?
21. Sean Astin (man kan inte tänka sådant om Sam!)
22. Dominic Monaghan
23. Karl Urban (minus hästhjälmen)
24. Vin Diesel
25. Paul Walker
26. Joshua Jackson (visst är det Hobey från Baywatch?)
27. James Marsden (haha, prins Edward)
28. Shawn Ashmore (hans identiska tvillingbror spelade ju Troy i "Veronica Mars" så...)
29. Hugh Jackman (behöver ni fråga?)
30. Will Kemp
31. David Wenham (åh Faramir!)
32. Viggo Mortensen (åh Aragorn!)
33. Elijah Wood (förlåt, men att vara intim med Frodo känns inte bra)
34. Tobey Maguire (samma som ovan, man kan inte vara intim med Homer)
35. James Franco (*drool* Tristan...)
36. Alfred Molina
37. Harrison Ford
38. Sean Connery
39. Shane West
40. Stuart Townsend (åh Lestat (som inte är Lestat)!)
41. Richard Roxburgh (fast han spelar Dracula i Van Helsing....)
42. Ewan McGregor
43. Jonathan Rhys Meyers
44. Christian Bale
45. Jared Leto
46. Colin Farrell
47. Ben Affleck
48. Josh Hartnett
49. Bruce Willis
50. Billy Bob Thornton
51. Dennis Quaid
52. Jake Gyllenhaal
53. Patrick Swayze
54. Keanu Reeves
55. Gary Oldman (Gary-Sirius: nej. Gary-Dracula: Ja)
56. Tim Roth
57. Steve Buscemi
58. Michael Madsen
59. Rick Yune ?
60. Pierce Brosnan
61. Robert Carlyle
62. Jonny Lee Miller ?
63. Jude Law
64. Matt Damon
65. Clive Owen
66. Ryan Phillippe (Sebastian Valmont, någon? ;p)
67. Benicio Del Toro
68. Johnny Depp (ay, pirate)
69. Orlando Bloom (om han ser ut som i slutet av PotC, eller som i Elizabethtown, eller som i Troja!)
70. Sean Bean
71. Eric Bana
72. Brad Pitt
73. George Clooney
74. Mark Wahlberg
75. Jason Statham ?
76. Edward Norton
77. Ben Stiller
70. Owen Wilson
79. Vince Vaughn
80. Joaquin Phoenix
81. Russell Crowe
82. Billy Boyd
83. Paul Bettany
84. Heath Ledger (ÅHHERREGUD JA!)
85. Mel Gibson
86. Jason Isaacs (Varför känns Lucius lockande?)
87. Alan Rickman
88. Kevin Costner
89. Christian Slater
90. Antonio Banderas
91. Tom Cruise
92. Ving Rhames ?
93. John Cusack
94. John Malkovich
95. Charlie Sheen
96. Kiefer Sutherland
97. Emilio Esteves
98. Rob Lowe
99. Matt Dillon
100. Kevin Bacon
101. Adam Brody
102. Andy Serkis (hallå? Gollum?)
103. Alan Cumming
104. Josh Groban
105. Sean Biggerstaff?
106. Zach Braff
107. Harry Sinclair (hm, visst är det Isildur-killen?)
108. Gerard Butler
109. Marton Csokas ?
110. Jeremy Sumpter
111. Sean Patrick Flanery
112. Cillian Murphy (jag är livrädd för honom efter "Batman Begins" och "Red Eye")
113. Hugh Dancy
114. Ioan Gruffudd
115. Mads Mikkelsen
116. Enrique Murciano?
117. Jamie Bamber?
118. Craig Parker ?
119. Dean Cain
120. James Marsters (min första vampyr-crush, visste ni det?)
121. David Boreanaz
122. James Spader
123. Kevin Spacey
124. Al Pacino
125. Jim Caviezel
126. Josh Holloway
127. Will Smith
128. Matthew McConaughey
129. Patrick Wilson
130. Milo Ventimiglia (om jag träffade honom så skulle jag skriva om Johan Palms fans)
131. Jason Dohring (Logan Echolls in my heart)
132. Brandon Boyd ?
133. Tom Welling
134. Sean Maher ?
135. Tré Cool
136. Billie Joe Armstrong
137. Mike Dirnt ?
138. Adrienne Armstrong
139. Jason White ?
140. Matthew Fox
141. Peter Sarsgaard
142. Derek Jeter ?
143. Travis Fimmel ?
144. Michael Vartan
145. Rob Thomas ?
146. James Purefoy ?
147. Michael Rosenbaum ?
148. Jensen Ackles
149. William Fichtner ?
150. Patrick Dempsey
151. Ace Young
152. Francis Capra (Weevil, Weevil Rock You)
153. Ryan Hansen (Dick Casablancas i "Veronica Mars" för den som undrar)
154. Robert Pattinson (jag förråder mig själv)
155. William Moseley
156. Ryan Gosling
157. Nicolas Cage
158. Leigh Whannell ?
159. Wentworth Miller
160. Jack Davenport
161. Michael J. Fox
162. Kevin Federline
163. Liam Cunningham
164. John Barrowman ?
165. John Rzeznik (för att han är sångaren i Goo Goo Dolls)
166. Sendhil Ramamurthy (åh, Mohinder! - plus att han är klart bäst på "Heroes"-kommentarerna)
167. Stephen Colbert
168. Jon Stewart ?
169. Brandon Flowers (sångaren i The Killers)
170. Henry Ian Cusick?
171. John Krasinski ?
172. Michael Trucco ?
173. Benjamin McKenzie
174. Adrian Pasdar
175. Jeremy Piven?
176. Justin Timberlake
177. Naveen Andrews
178. Vincent Cassel ?
179. Adrian Paul ?
180. Gabriel Byrne ?
181. Adrian Grenier
182. Daniel Craig
183. Nathan Fillion?
184. Adam Baldwin
185. Ed Quinn?
186. Eric Szmanda ?
187. George Eads ?
188. Omar Epp ?
189. Jared Padalecki
190. Christian Kane ?
191. Jeffrey Dean Morgan
192. Geoffrey Rush
193. Brandon Routh
194. Chris Lowell ?
195. James Callis ?
196. Justin Chambers
197. Michael Muhney (... världens drygaste polis)
198. Matthew Goode ?
199. Bradley Cooper ?
200. Burn Gorman ?
201. Christopher Eccleston
202. David Tennant
203. Tom Felton
204. Daniel Radcliffe
205. Rupert Grint
206. Kevin McKidd ?
207. Gaspard Ulliel
208. James McAvoy
209. Zac Efron
210. Jonas Armstrong ?
211. Ed Speelers
212. Penn Badgley
213. James Lafferty
214. Bryan Greenberg
215. Chace Crawford
216. Joe Jonas
217. Toby Hemingway
218. Dane Cook?
219. Travis Wall ?
220. Brad Paisley ?
221. John Mayer
222. Blake Lewis ?
223. TR Knight
224. Hugh Laurie
225. David Duchovny
226. Damien Rice
227. Ozzy Osbourne
228. Tim Daly ?
229. Matthew Rhys ?
230. Robert Downey Jr
231. Goran Visnjic
232. John Corbett
233. Michael Emerson ?
234. David Hewlett ?
235. Robert Knepper ?
236. Nestor Carbonell ?
237. Robert Sean Leonard
238. Zach Gilford ?
239. Zachery Levi
240. Ryan McPartlin ?
241. Penn Badgley
242. Zachary Quinto (det tar emot att erkänna, men...)
243. Robbie Williams
244. Declan Donnelly ?
245. Balthazar Getty ?
246. Ed Westwick
247. Richard Armitage ?
248. David Anders ?
249. Aaron Stanford
250. Christopher Gorham ?
251. Corbin Bleu
252. Lucas Grabeel
253. Luke Jakobz ?
254. Joe Flannigan ?
255. Katee Sackhoff ?
256. Sebastian Koch ?
257. Jason Mamoa?
258. Eric Szmanda ?
259. Kavan Smith?
260. Paul McGillion ?
261. Cliff Simon?
262. Richard Dean Anderson?
263. Billie Ray Cyrus?
264. Clint Eastwood
265. Joseph Fiennes
266. River Phoenix (nej, jag tänker bara på Chris i "Stand By Me")
267. Josh Duhamel
268. Justin Bartha
269. Adam Garcia
270. Ryan Reynolds
271. Santiago Cabrera
272. Cam Gigandet
270. Stephen Moyer
271. Ryan Kwanten
275. Sam Trammell
Definitely Dead av Charlaine Harris (och lite galla)
Jag läste ut den här boken för ett bra tag sedan, men eftersom skolan för närvarande förpestar min tillvaro helt så har jag varken haft tid eller lust att blogga om den. Just nu så har jag nått botten på hela skoltrötthetscirkusen. Det har gått så långt att jag hyser agg mot matteboken och drömmer på nätterna om hur jag eldar upp den i vår öppna spis. Det är ju så trevligt att lärarna inte kunde svara på min fråga (om jag behövde göra någonting speciellt innan jag åkte till Thailand) tidigare så att jag hade kunnat planera. Nej, istället så kommer alla på (tre veckor senare) att jag måste hinna göra det och det och det eftersom jag missar sista skolveckorna. Grr. Så nu har jag tre kurser att avsluta, tre prov, två inlämningsuppgifter och en hel del inläsningar att göra på två veckor. Bravo. Excellento.28 november, 2008
Utmanad
Regler:
1. Publicera reglerna på din blogg
2. Svara på sex 8-sakerna
3. Meddela de utmanade på deras bloggar
8 favoritprogram
Gilmore Girls
Veronica Mars
Heroes
True Blood (trots att jag bara har sett de två första avsnitten, hittills)
House M.D
Extras
Baywatch (så dåligt att det blir bra)
VH1 All Access (visst heter det där kändisprogrammen som brukar gå på VH1 så?)
8 saker jag gjorde igår
Försökte blogga
Såg på Idol
Var på skolan
Började läsa "Stenens väktare"
Läste ut "Stenens väktare"
Började läsa "Profetians tid"
Var ovanligt sur hela dagen
Påbörjade mitt otroligt smöriga brev till Canal Digital
8 saker jag ser fram emot
Thailand
Jullovet
Att köpstoppet upphör
Veronica Mars 090218
Att tredje säsongen av "Heroes" snart börjar på Canal +
Våren
Alla filmatiseringar av favoritböcker som kommer under 2009 (skräckblandad förtjusning)
Att köpa en ny dator som faktiskt fungerar
8 favoritrestauranger
La Dolce Vita - Stockholm
Ficus - Cala D'Or, Mallorca (jag tror att den hette så)
Pizza Hut - Kunming, Kina (ni förstår inte hur gott det var med pizza efter 12 dagar fyllda av ris)
Burger King - Bangkoks flygplats (samma anledning som ovan)
Baan Thai - Luleå
Det där stället i Stockholm där de har så goda sallader, som jag tror hette någonting med en ko... eller någonting danskt.
XXXXXXXX ?
8 saker på min önskelista
Pengar
Böcker
En massa tvserie-boxar (vad sägs om de sex sista säsongerna av "Buffy", sista säsongen av "Veronica Mars" och andra säsongen av "Heroes"? Undra om "Moonlight" finns som tvserie-box? Tänk, Logan Echolls som vampyr. Yay.)
En ny dator
En ny iPod (eftersom min har börjat hacka)
Ett nedladdningsprogram så att jag slipper höra mina vänner spoila alla tv-serier för mig
En påfyllning på mitt kontantkort så att jag kan ringa
Nya jeans
8 personer jag utmanar
Jag är väldigt tråkig, så jag utmanar alla som känner för det. Eller alla som läser det här.
27 november, 2008
09-02-18!
Det är dagen då den tredje säsongen av "Veronica Mars" ut!
Gissa vem som kommer att klicka hem den direkt?
26 november, 2008
True Blood
Ni vet inte vad jag har fått utstå för att få de två första avsnitten. Jag glömde bort att spela in dem när de gick på tv, så jag fick köpa dem med Café istället. Jag försökte vara diskret när jag köpte tidningen, för jag vill inte direkt synas vandra omkring med en herrtidning, särskilt inte i det här samhället där man garanterat möter någon som man har någon slags relation till. Så jag stod och vaktade vid tidningsstället och i samma stund som det blev fritt fram och folkfattigt så grep jag tag i mitt exemplar av Café och skyndade mig till kassan. Såklart så tog min tur slut där. För det visade sig att kassörskan just skulle avsluta sitt skift och vem är det inte som kommer och öppnar nästa kassa. Jo, om inte min klasskamrats mamma. Go figure. Som att det inte var illa nog så stod min idrottlärare bakom mig i kassakön.
Så jag har gott igenom mycket för att få dessa avsnitt i mina händer, men det var värt det. Nu har jag i alla fall sett två avsnitt. Det är bara att hålla tummarna och hoppas att de andra tre avsnitten fastnade på band. (Vi har haft lite problem att spela in från Canal + tidigare). Om det har blivit något strul med dem så tänker jag ta och skicka ett mail till Canal Digital och fråga om de inte kan sända ett "True Blood"-marathon för de som vill se serien, men har missat de första avsnitten.
Vad tyckte jag om serien då?
Jag var väldigt nöjd. Jag satt och myste i soffan och jag fullkomligt älskar musiken... och vinjetten. Väldigt sydstatsfeeling med träsk och gospel och sjaskiga hus.
Jag har bara väldigt få saker att klaga på. En av dem är att jag sörjer Sookies förändring. Under de här två avsnitten så har jag inte fått se så mycket av den Sookie som jag tycker om från böckerna. Den behärskade Sookie som håller sina känslor gömda - efter många år av träning - och inte går att chocka. Den väldigt sarkastiska Sookie som alltid har en kommentar till allting. I serien så är Sookie så... bubblig och ungdomlig. Hon är så öppen och nästan lite naiv.
Sedan så har jag lite svårt att acceptera att de helt har ändrat Tara. Steget från en klädbutiksägare med smak för dåliga killar till en Jasonsuktande vampyrhatande tjej med attitydsproblem är ganska stort, särskilt eftersom minst två av Taras pojkvänner har varit vampyrer i böckerna.
Förutom det; perfecto. Under dessa 110 minuterna så har jag redan lyckats bli lite smått förälskad i tre killar; Sam Merlotte, Bill Compton och förvånande nog, Jason Stackhouse. Okej, det finns en rimlig förklaring till alla tre. Sam är förstående och skäggstubbig, Bill är vampyr och räddaren i nöden och Jason ... ja, han är - för att citera Lafayette - "that boy is sex on a stick". Han kunde ju i alla fall försöka skyla sina magrutor emellanåt. Han är den perfekta sydstatsflirten.
Det är bara synd att Alexander Skarsgård spelar Eric. Inte för att han har dykt upp i serien än, men från bilderna jag har sett så har jag svårt att tro att han kan mäta sig med mina förväntningar. Det är ju Eric som är seriens stöttepelare. Typ.
Jag måste ha mer "True Blood" nu. Jag tycker synd om dem som inte har läst böckerna och vet hur det går för Sookie när hon öppnar dörren och möter tre hungriga vampyrer. (Nog för att alla andra redan har sett fortsättningen vid det här laget, men... ).
Nej, nu ska jag gå och lägga mig tidigt och slåss mot min förkylning... och lusten att läsa "Dead Until Dark" igen.
25 november, 2008
Långa mellanrum
Fem favoriter under 30 (2008)
Jag knåpade i alla fall ihop den här listan under bussresan från Umeå, för att ha någonting att göra.
1. Kristen Bell.
Jag har aldrig förut märkt hur mycket Kristen det är just nu förrän jag blev förälskad i "Veronica Mars". Jag mötte Kristen för första gången i "Heroes", där hon spelar Elle Bishop, den lite sadistiska, men osäkra tjejen som gillar att elchocka folk - och som även är min favorit bland de kvinnliga karaktärerna. Då tänkte jag inte så mycket på Kristen Bell, själv, utan det var inte förrän jag såg henne som Veronica Mars som jag verkligen började beundra henne. Jag tror inte att det finns en high school-tjej på tv som jag gillar mer än Veronica. Hon är så hård, men ändå så sårbar... och hennes sarkasm gör det ju inte sämre.
Nu för tiden så kan jag sitta och se på "Gossip Girl" bara för att få höra Kristens kommentarer, då hon spelar självaste Gossip Girl. Om man det finns en gräns för hur besatt man kan bli av en kvinnlig skådespelerska utan att det betraktas som perverst eller som ett tecken på förvirrad sexualitet, så är jag vid den gränsen nu.
(Hon var faktiskt anledningen till att jag började med den här listan, för de visade "Forgetting Sarah Marshall" på bussen och jag blev helt fångad - trots att jag satt för långt bort för att läsa texten och trots att jag inte hörde något ljud... bara för att Kristen var med.)
2. Amanda Seyfried.
(och eftersom det här inlägget lika ser ut att bli väldigt väldigt långt så gör jag det ännu längre genom att bjuda på lite "Mamma Mia!"-glädje)
3. Kristen Stewart
Det här säger jag inte bara för att hon spelar Bella i "Twilight", nej. Kristen kvalar in på min lista, trots att jag bara har sett två filmer med henne; "Twilight" såklart och "Catch that Kid" (en remake av den danska filmen "Klättertjuven"). Hennes inkvalning på den här listan beror till en stor del på att jag älskade hennes Bella, men det har även med utstrålning att göra. Jag beundrar henne. Jag skulle också vilja ha en röst som hennes. Jag tror att jag ska ta och hyra "Into the Wild" eller "Panic Room" snart så att jag får vidga mitt Kristen-fält lite... fast det är synd att hon har gjort så otroligt mycket thrillers/skräckfilmer (eller.. det finns två som jag vet om, men...). Lite fakta som bara får mig att tycka om henne ännu mer: Kristen Stewart vill gå till college, och gissa vad hon vill "major in"? Litteratur. Hennes favoritskådespelare är ... Heath Ledger, så vi har samma smak.
Jag hittade tyvärr ingen video där Alexis, eller Kimberly, sjöng...så temat är härmed avslutat.
5. Olivia Wilde.
Jag har redan nämnt det i ett tidigare inlägg, men jag gillar verkligen Olivia Wilde. Jag har stor lust att se om "O.C", nu efter att ha sett Cam Gigandet på bio och Olivia Wilde i "House M.D". Jag är ganska sur för att jag missade "The Black Donelleys" när det gick på femman, men det var väldigt för sent för mig, eftersom jag måste vara i säng vid tio varje kväll (eller rättare sagt; försöker vara i säng) för att orka ta mig ur den nästa morgon. Jag tror att jag får ta och hyra "Alpha Dog", eftersom både Olivia Wilde och Amanda Seyfried är med i den.
24 november, 2008
Ropen skalla, bokenkäter till alla!
1. Den värsta läsupplevelse du haft?
Ja du. Jag måste ta och tänka efter. Jag tror ändå att den värsta läsupplevelse jag har haft - det här året - är "En komikers uppväxt" av Jonas Gardell eller "Mamma sa att jag var sjuk" av Julie Gregory. Varför? Jo, för att det var väldigt BOATSigt och mörkt och skrämmande. Jag förstår inte varför jag överhuvudtaget valde att läsa dem när jag vet att jag ryggar tillbaka från allting som bara är nattsvart och psykiskt jobbigt, så som böcker där någon berättar om sin svåra barndom med psykiskt sjuka föräldrar. "En komikers uppväxt" är ju inte BOATS, men den påminner väldigt mycket om sådana böcker med sin stadiga utgång. Varje liten ljusskymt kvävs snart av en mörkare efterföljd. Mentalanteckning: Läs inga mer BOATS!
2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Det här är bland de svåraste frågorna som går att få. Jag tror ändå att den bok som har påverkat mig mest är "Bröderna Lejonhjärta". Det var den första bok jag läste och, eftersom jag är helt insnöad på psykologi efter att ha läst Psykologi A och Psykologi B, jag tror att det kan haft en inverkan på min boksmak senare i livet. Vilka böcker tycker jag mest om? Jo, de där huvudpersonerna ställer upp för varandra och skyddar varandra. Böcker som utspelar sig i fjärran världar - gärna med en armé som slåss för det som är rätt, ledd av en godhjärtad människa som bara vill ha en bättre värld. Undra vad Freud skulle gjort utav det?
3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
Jag tror faktiskt inte det. Jag har varit ganska bra på att undvika rysare på senaste tiden och Läslusens ungdomsrysare blev jag aldrig riktigt rädd för. Jo, det fanns en. Jag minns inte vad den hette, men den handlade om en tjej som satt barnvakt till en liten kille i hans familjs jättestora hus i skogen och sedan så tror jag att någon ringde dit och hotade henne... (Undra om "When a stranger calls" är baserad på den boken?). Den boken innehöll allting som man kan bli rädd för; en pojkvän liggandes död i en jacuzzi fylld med blod, ett övernaturligt barn, en sekt som helst vill offra barnvakten och hennes protegé till en hedisk gud, en obrukbar telefonlinje. Brr.
4. Vad använder du som bokmärke?
Jag kör med två olika system. Antingen så kollar jag sidnummret och memorerar det eller så tar jag närmsta papperslapp och sticker in den. Mitt favoritbokmärke är den lilla lappen med "Converse All Star" som hängde på mina grå Converse när jag köpte dem.
5. När brukar du läsa?
Det beror på. Just nu så blir det inte så mycket läsa eftersom jag är så fysiskt utmattad när jag kommer hem från skolan att det är ett under om jag klarar av att läsa från dataskärmen. Annars så brukar det bli när jag får tid; på kvällen, efter skolan, ibland på rasterna, vid matbordet.
6. Vad var den första bok du läste?
Den första "riktiga" boken jag läste var "Bröderna Lejonhjärta". Sedan hade jag läst ett antal bilderböcker innan det. Jag har ju tidigare sagt att jag lärde mig läsa sent, inte förrän den sista sommarmånaden innan första klass, men jag har börjat tvivla på det. Jag VET att jag inte kunde läsa undertiden jag gick på sexårsverksamheten - däremot lärde jag mig skriva när jag var fem år och satt och ljudade fram orden. Det blev lite fel ibland. Hj var t.ex. hej och häst stavades hst. Så jag är ganska så säker på att jag inte kunde läsa, men farmor påpekade häromdagen för mig att jag ju läste Bamse-tidningar som liten och visste vad de sa. Hade jag bara bra minne och kom ihåg vad mamma hade läst åt mig eller kunde jag faktiskt läsa vad Bamse sa, utan att det riktigt kopplade när jag läste andra böcker?
7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?
Pocket. Det är lättare - vilket är bra med tanke på mina handleder - billigare och tar mindre plats.
8. Vilken bok läser du nu?J
Jag läser "Candide" - obligatorisk skolbok - och "Lördag". Sedan så har jag "The Secret History" liggandes, men jag har lovat mig själv att jag ska komma ihåg varje detalj den här gången så att det inte blir som förra gången jag läste den och det slutade med att jag efter ett halvår hade glömt vad som ledde fram till slutet och vad som hände. Så 25 sidor in i boken bestämde jag mig denna gång för att avvakta och läsa den när min hjärna inte håller på att överkokas.
9. Och vilken sida är du på?
Jag är på sidan 20 i "Lördag" (påbörjade den för ca 5 minuter sedan) och jag tror att jag är på sidan 71 i "Candide".
10. Brukar du lämna “kännetecken” i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom & andra barbariska åtgärder?)
NEEEJ! Jag blir helt till mig om ett hörn blir vikt, så jag skulle aldrig göra någonting som skulle kunna förstöra dem. Faktum är att min lillasyster och pappa är portade från min bokhylla för att de inte är nog försiktiga med böckerna. Hundöron är ett big no no i mitt rum.
11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Jag går mycket efter omslag när jag köper böcker som jag inte har hört talas om förut. Böcker med intressanta omslag har större chans att bli upplockade av mig, så jag kan missa riktiga guldkorn - om jag inte har läst om den tidigare - pga ett tråkigt omslag.
12. Sidantalet, då?
More is more. Förutom om det är en otroligt tråkig bok som du bara vill ska ta slut.
13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
Nej, dödsynd.
14. Finns det någon bok du läst flera gånger?
Ska vi se... Jag kan bara vända på mig och få fram ett tiotal böcker som jag har läst minst fyra gånger. Hela "Harry Potter"-serien är väl inne på sin trehundrafemtioandra omläsning eller så... "Sagan om Belgarion" och "Sagan om Mallorea" har jag läst ungefär lika många gånger. Jag minns faktiskt en period under fyran och femman då jag inte läste någonting annat än Eddings, igen och igen och igen. (Information till Helena.: Det var under denna period som jag träffade dig för första gången, och jag minns att du frågade om jag hade läst några bra böcker på sista tiden och jag skämdes så över att ha läst samma serie de senaste sju månaderna att jag svarade "Nej".)
15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
Nej, konstigt nog. Det verkar som att alla andra har haft minst en blånagel på tårna på grund av böcker, men jag går än så länge fri.
16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Jag klänger mig fast vid alla böcker. En del av böckerna jag äger vet jag att jag aldrig kommer att läsa, men ändå har jag kvar dem.
17. Tar du med dig boken du läser på toa?
Ibland. Fast isåfall så har jag på mitt pocketomslag... och det finns vissa böcker som absolut inte får följa med in i badrummet. Jag kan bli smått paranoid ibland och tro att bokkaraktärerna ser mig när jag sitter på toaletten.
18. Just det, läser du i badrummet?
Jag brukar ibland läsa i badkaret, men då är jag väldigt väldigt försiktig. Jag fyller alltid badkaret först, kliver i - men är noga att inte blöta armarna - och sedan så läser jag ut över kanten, med boken insvept i en handduk och lutad mot vår badrumspall.
19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?
Bloggen är min läsdagbok och utöver den så har jag en lista där jag skriver upp alla böcker jag har läst (plus antal sidor, genomsnitt sidor/dag varje månad/kvartal/år). Jag har dessutom långa önskelistor på adlibris som bara blir längre och längre, fast på senaste tiden så har jag faktiskt inte varit inloggad där på ett tag.
23 november, 2008
Twilight-filmen
Först ska jag säga några ord om castingen.
I samma stund som Robert Pattinson kom upp på bioskärmen så var mina tidigare agg som bortblåsta. Det berodde dels på att de hade tajmat det så perfekt att han kom in i bild samtidigt som Jessica sa "Edward Cullen". I kombination med att läsa och höra hans namn så blev jag så fan girl-rusig så att mitt Robert-hat helt försvann. (Fast första kvarten satt jag ändå och hade en mentalstrid mellan hjärnhalvorna. Ena halvan sa "Usch, Robert" och den andra sa "Åh, Edward". Gissa vilken som vann?).
Jag älskar Kristen Stewart som skådespelerska, för jag tycker att hon har världens skönaste utseende/röst. Hon är den där coola tjejen som jag skulle vilja vara. Det syntes väldigt mycket på hennes Bella, som var lite mer "stand off"-ish än osocialt tyst. Fast trots att hon var för cool för att vara bok-Bella, så kunde jag inte göra annat än att älska henne.
Det fanns två karaktärer som jag tyckte var perfekta i sina roller. Kellan Lutz som spelar Emmett är Emmett, han är så perfekt för den rollen. Samma sak med filmens Jacob Black, Taylor Lautner . Varenda gång som han dök upp på bioduken så ville jag strypa honom, exakt som med hans bokjag. Det var en ovälkommen chock när de ändrade helt på scenen då Bella fick sin bil och Jacob helst plötsligt dök upp. Han ska ju inte dyka upp förran 10 kapitel in i boken, typ.
Vad gällde övriga Cullens så tyckte jag att de var ganska välcastade, med några få undantag. Carlisle var nästan som jag hade föreställt mig honom, förutom hundra gånger mer mänsklig, samma sak med Esme. En sak bara, var det inte mer Carlisle i boken? Alice var också bra, fast hon var nästan lite för nertonad. Alice är studsigare i boken. Om Cullens var välcastade så kan man inte säga detsamma om the Hales. Jag har ju tidigare sagt att jag tycker att Nikki Reed är för mörk för att spela ljusa Rosalie och jag ska inte ens börja prata om Jasper. Om man säger så här, jag är ganska säker på att det står "scary-looking" i boken och inte "looking scared". Tack vare Helenas kommentar om att Jasper ser bajsnödig ut så kunde jag inte tänka på något annat. Eftersom jag mentalt är tre år gammal så började min hjärna med ett ofrivilligt mantra ("bajsnödig bajsnödig bajsnödig") varenda gång som Jasper var med i bild. Det var väldigt störande... och väldigt roligt. Mitt under Edward och Bellas heta hångel så kom jag helt plötsligt att tänka på Jasper... och brast i skratt.
James. Wow. Okej, det kanske inte var det bästa som kunde hända, att casta Cam Gigandet - som jag drägglade hinkar efter när jag såg på O.C - som filmens sadistiske vampyr som filmar när han knäcker Bellas ben, men... Visst måste ni hålla med om att han är het? Han kommer direkt upp på min favoritlista över antagonister (efter the Joker och Sylar).
Det är här jag bör ta upp att min hjärna redan har börjat skilja på dem. Jag har bok-Bella och film-Bella, vilka jag älskar på olika sätt. Det här är nog första gången jag inte irriterar mig på minsta lilla felaktiga nyans av en karaktär. Det var för att jag blev så tagen av hur skickligt de hade filmat allting. Det var den perfekta stämningen. Allting var grått, trist och äkta! Jag älskar hur man ser hur smutsig vägen är, hur annorlunda ljuset är - kallare. Det känns som hemma.
Jag älskar hur de hade använt musiken, hur de hade klippt filmen och hur det ibland saktade ner (som när Bella ställer sig framför fläkten och Edward känner hennes doft för första gången).
Trots att vissa saker kändes lite löjliga, som t.ex. vampyrernas försvarsställningar (hallå?), så gillade jag filmen. Jag känner mig till och med mindre fientlig mot Robert Pattinson nu. Jag tror t.o.m jag under filmen faktiskt fick lite fan girl-känslor gentemot honom, men dem talar jag tyst om. Det var bara för att han spelade piano och jag är svag för piano... säger vi.
Jag måste bara hinna lovebomba några saker till innan det här inlägget tar slut. Jag älskar att det tog med min favoritdel av all dialog i böckerna.
(Edward: "And so the lion fell in love with the lamb"
Bella: "What a stupid lamb"
Edward: "What a sick, masochistic lion")
Filmens höjdpunkt: När Bella "tappar" sitt äpple i matsalen och Edward fångar upp det i en kopierad gest av bokomslaget. Där höll jag på att få andnöd för att jag inte kunde dra in luft nog snabbt för att kunna berätta för Sandra vad jag precis hade sett.
En annan scen som jag tyckte om var scenen då Edward följer Bella från bilen för första gången. Scenen då han har solglasögon och på något sätt inte känns som den äkta Edward. Det är så fel att det blev rätt. Det passade in i denna alternativa "Twilight"-värld som filmen är, där Bella faktiskt ser ut att vara rädd för Edward, där Cullens hus inte är vitt och där den oföränderliga Edwards skäggstubb ändras.
Trots att jag kanske inte var så hundraprocentigt nöjd som det här inlägget ger sken av så var jag nöjd. Jag kan tänka mig att se den igen, och igen, och igen och igen. Bara inte skådespelarna ersätter mina bilder av karaktärerna. För även om min och Roberts relation har förbättrats så kommer jag att bli väldigt frustrerad om han tar sig in i mitt huvud. Hur mycket han än försöker så kan han inte vara Edward.




