10 februari, 2008

Årets deppigaste månad

Februari är årets värsta månad. Det är mörkt och skolan känns kallare än vanligt. Det är svårare att vakna på mornarna och svårare att somna på kvällarna, och ingenting duger. Jag får huvudvärk av musik, huvudvärk av att titta på tv, huvudvärk av att läsa och om jag umgås med folk så blir jag less efter tio minuter.

De enda böckerna som duger i februarimånad är de där allting går bra (finns det sådana böcker?). Jag klarar inte av att läsa slutet på En geishas memoarer just nu, därför att ett grått täcke har dragits över hela handlingen. Andra världskriget har börjat och jag känner att jag inte är riktigt beredd på att ta itu med det än. Så jag flydde från de japanska geishadistrikten och landade i en förort på Irland á la Marian Keyes tredje systrarna Walsh-bok, Angels. Den är verkligen en riktigt liten solstråle. Maggie lämnar sin man, woho. Hoppas hon får tag i en ny snart så att jag blir uppmuntrad.

Dock så finns det stunder i solskenet, och jag tänker utnyttja dem till max. Melodifestivalen har dragit igång igen, och det finns få saker som är roligare i februari än att sitta tillsammans med sina vänner och kritisera sönder låtarna. Våren nalkas, och snart blir allting mer glädjefyllt.

Inga kommentarer: