14 februari, 2008

Angels


Tredje Walsh-systern avklarad och även min tredje Marian Keyes bok. Jag har faktiskt börjat få den där hemska känslan av avskedd som alltid kommer i slutet av en bokserie. Även fast böckerna är fristående så ser jag på dem som en bokserie, för det rör sig ju alltid inom samma familj. The Walshes har fått en speciell plats i mitt litteraturhjärta. De ligger härmed på listan över familjer som skulle vilja tillhöra (Familjen Weasley och the Cullens är några andra på listan).
Angels handlar om näst äldsta systern, Margaret, "the good one", som efter att hela sitt liv varit familjens enda vita får lämnar sin man, Paul "Garv" Garvan, och åker till Los Angeles. Där bor hon hos sin bästa vän, Emily, en misslyckad screenwriter som skriver fantastiska manus, men som aldrig faller något filmbolag i smaken. Emilys vänner är minst sagt speciella. Det är den glamorösa lesbiska Lara med silikonbrösten, Justin som alltid spelar "den feta killen som blir dödad" och lever tillsammans med sin hund Desiree - som lider av hund-anorexia och går på prozac - ... och så är det Troy. Troy, med en stor konstigt nog attraktiv näsa. Troy som sägs vara gift med sitt jobb. Troy som är så charmig.

Jag har börjat kunna upptäcka ett mönster i Marian Keyes böcker. Det är alltid med "den första killen som lämnar/lämnas", "den onda läckra killen" och "den goda läckra killen". Dessa stereotyper kan kombineras. Hittills så är Rachel's Luke Costello min favoritkille, men vi får se om Anna har någon ännu bättre i Anybody Out There.

Jag vet inte vad jag ska säga. Det känns som att jag upprepar mig. Men jag älskar systrarna Walsh. Jag önskar att de var 10 systrar, så att det skulle finnas fler böcker om dem. Watermelon var underbar, Rachel's Holiday lika bra - fast på ett annat sätt, och Angels följer trenden. Dock så nådde den inte riktigt upp till de andras klass, men den var bra. Mycket bra.

Perfekt för att muntra upp mig mitt bland all februaridepp och tjurande över att alla hjärtans dag har gått förbi utan ett enda kort, utan en enda ros eller en enda kille.

Inga kommentarer: