17 februari, 2008

En geishas memoarer


En bok som har fått lida mycket av min februaridepression är En geishas memoarer, boken av Arthur Golden som filmen med samma namn är baserad på. Jag lade undan boken eftersom andra världskriget bröt ut och jag kände att jag inte orkade ta itu med att läsa om krigsskildringar just då. Geishadistriktet var stängt och jag var jätterädd att något hemskt skulle hända.

En geishas memoarer handlar om Chiyo, som liten 9-årig flicka i en japanska fiskeby, Yoroido, säljs till ett geishahus tillsammans med sin äldre syster. Chiyos vackra och ovanliga grå ögon gör henne till potientiellt geishamaterial och hon hamnar på en fin okiya i Kyotos geishadistrikt Gion, medan hennes storasyster säljs till en bordell. Chiyo får börja arbeta tillsammans med tjänarna för att "förtjäna" att de tar på sig hennes geisha-utbildning. På okiyan finns förutom tjänarna de stränga ägarinnorna Mor, Mormor och Moster, en geishastudent som kallas Pumpan och den vackra geishan Hatasumomo, som är svartsjuk och elak mot alla. Hatasumomo trycker ner Chiyo och lurar henne till att utföra handlingar som resulterar i att hennes geishautbildning avbryts eftersom hon är skyldig okyian för mycket pengar. Med hjälp av Hatasumomos rival, Mameha, lyckas Chiyo uppnå sitt mål, att bli en av de mest välkända geishorna i Gion under geishanamnet Sayuri.

Det kändes som om jag lämnat kalla dystra Norden och färdats till 1920-talets Japan, bland körsbärsträd, danser och himmelska kimonos. Chiyos kamp för att komma sig fram i livet, geishornas vardag och hemligheter, den hemliga ouppnåliga kärleken och kampen mot Hatasumomos svartsjuka fängslade mig. Jag älskar böcker om fjärran länder och kulturer. Geishor är ett ämne som jag länge varit fascinerad av. Allt i boken kanske inte stämmer, men jag trivs bra med min mystifierade bild. Det som fångade mig mest var beskrivningen av kimonorna/kimonosen (hur böjer man kimono i bestämd plural?) ! Kostymdrama-älskaren i mig väcktes och vid vissa beskrivningar så suckade jag högt av lycka.

Det är den här sortens böcker som jag lättast fastnar i. Exotisk, andra kulturer, lite mystik, fjärran land, vacker - men vemodigt - på samma gång.

Inga kommentarer: