03 februari, 2008

Förnuft och känsla


Igår var det ju Förnuft och känsla på Svt2. Första gången på åratal som jag har sett på gamla hederliga tvåan. Följde inte boken till punkt och pricka, men annars var jag mycket nöjd (som om jag kan vara annat efter en kostym/kärleksfilm?).

Mamma, min partner in crime när det gäller perioddraman, har aldrig läst Förnuft och känsla och blev lite förvirrad av alla mina "åh"-ande och "aw"-ande som ibland släpptes fram vid de mest udda tillfällena.

Rollistan vimlade ju av kända ansikten. Emma Thompson, Kate Winslet, Hugh Grant, Alan Rickman, Gemma "Bridgets mamma" Jones, Hugh "House" Laurie (när han dök upp på tv-skärmen så skrek jag "DET ÄR HOUSE") och Imelda "Umbridge" Staunton.

Vi kom överens om några saker:
Edward Ferrars a.k.a Hugh Grant såg ibland ut som en skrämd hare.
Det gör ingenting att Margaret fick en större, mer humoristisk roll. Det kan jag överse.
Willoughby var snygg.

Oj, vad trött jag blev. Det här inlägget håller verkligen bottenklass.

5 kommentarer:

PGW sa...

Edward Ferrars SKA se ut som en skrämd hare :-) Men Austen-sällskapet hade tydligen protesterat mot att Grant skulle spela honom, de ansåg Grant för snygg. Hm.

Sarah sa...

Det är bara ovanligt att se det uttrycket i Hugh Grants ansikte ;)

När jag läste boken så ifrågasatte jag också hur trovärdig Grant skulle vara som Edward, men... Det blev ett ganska bra resultat.

Tekoppen sa...

Personligen tycker jag att Dan Stevens är en mycket bättre Edward, även om han möjligtvis är för oblyg. Jag tycker öht att BBC:s 2008-inspelning av S&S vida överträffar Ang Lees film, den som gick på tvåan. Enda minuset är Willoghby som blivit nedtonad och rent ut sagt ful. Han var väldigt bra spelad i filmen som du recenserar här :)

Sarah sa...

Har BBC's S&S redan gått i Sverige? Jag har väntat på att SVT ska sända den, så det skulle vara synd om jag missat att se den.

BBC brukar lyckas med sina filmatiseringar :)

Tekoppen sa...

Nej, den har inte sänts i Sverige än, men den finns upplagd på Youtube.