08 februari, 2008

Kitty-nostalgi II

Idag efter middagen gick jag ner i källaren för att hämta dricka (Blue Keld Äpple - världens godaste mineralvatten), men hamnade istället på det kalla källargolvet, framför kartongerna med böckerna från mina läslusen-dagar. Lådor fyllda till brädden med Kitty-böcker. Jag satt och valde mellan olika titlar, strök längs framsidor och återupplevde spännande händelser, innan jag till slut valde att läsa Kitty och den försvunna arvtagerskan (Nancy Drew Mystery Stories 101 - The Mystery of the Missing Millionairess). Omslaget är väldigt dramatiskt. En mörkhårig flicka hänger i en brandstege och ser chockad ut och Kitty sitter i ett fönster - i en mycket oroväckande ställning som säkert bryter mot tyngdlagen, men det är ju klart... Kitty står ju över den också.

Handlingen är väldigt enkel. Kitty, Bess och George är och hälsar på Claudia, en av Carsons advokatpolares dotter, på en flott privatskola. Claudias rumskompis är ingen annan än Veronica Armand, dotter till den kända regissören/skådespelaren Nicholas Armand. När de anländer till privatskolan så möts de av en fruktansvärd nyhet. Veronica är försvunnen, och Claudia misstänker att något hemskt har hänt. Snart uppdagas det att Veronica är kidnappad och Kitty är återigen indragen i ett nytt fall. Men alla är inte glada över att Kitty hjälper till, allra minst mr Armands tjuriga säkerhetsvakt Phil Koger som bara tycker att hon är ivägen.

Efter tredje kapitlet så kom jag ihåg vem den skyldige var, så läsningen förstördes lite av det... men det är inte så svårt att gissa.

Jag drog direkt kopplingarna till Interview with the Vampire, även fast det säkert är en slump. I rum nummer 315 bor Claudia Nixon och Veronica Armand, Claudia och Armand är två vampyrer med koppling till Luis i Interview with the Vampire....

Jag måste bara få citera några stycken:

"-Oj! sa hon. Här står att deras bassäng håller olympiska mått. Och dessutom har de sex tennisbanor under tak!
- Typiskt George att bli imponerad av allt som har med motion att göra, sa Bess och log mot sin kusin."

Den vanliga Bess/George-konversationen.

"Kitty var välkänd som detektiv i River Heights, och hon lade alltid märke till saker som ingen annan tycktes tänka på."

Jag börjar faktiskt tvivla på mitt minne. Det där var det enda som stod i hela boken om hur perfekt Kitty är... Har jag bara hallucinerat alla andra hyllningar av Kitty eller existerar de verkligen?

"Plötsligt var den andra bilen jämsides med henne igen. Den stötte emot Kittys bil och knuffade den mot branten. Kitty var skräckslagen. Vid det här laget hade hon förstått att detta inte var någon tillfällighet. Någon försökte avsiktligen tvinga henne av vägen!"

Den vanliga "försöka-köra-ihjäl-Kitty/förstöra-Kittys-bil"-intrigen återfanns i även denna bok. Jag tror att jag ska läsa igenom alla mina Kitty-böcker och räkna hur många gånger Kitty håller på att råka ut för en bilolycka, eller bli kloroformerad.

Även om jag gnäller på Kitty hela tiden så rostar aldrig gammal kärlek. Jag och Kitty är bara som ett gammalt gift par som har levt tillsammans så länge att de vet allt om varandra. Min enda fråga är... Varför har jag två böcker där Kitty fyller år/nyss har fyllt år, men hon blir aldrig äldre? Det verkar orättvisst att ha ett förhållande med någon som aldrig blir äldre, medan man utvecklar rynkor för fullt...

4 kommentarer:

Anna Eleonor sa...

Hej! Vilket trevligt inlägg. Mitt minne av den boken när jag läste den första gången var att jag gillade den. Kanske dags för mig också att läsa om just den.

I vilka böcker har Kitty just fyllt år? Det har jag inget minne av att jag läst nån gång??!! Nyfiken!

Sarah sa...

Jag vet inte exakt i vilken bok det är, men i den ena så har hon i alla fall fått ett halsband av Ned Nickerson, så det är säkert ett av alla de fall där han hjälper till. Jag har för mig att den utspelades till största delen i naturen :)

Anna Eleonor sa...

Å, jag blir ytterst nyfiken. Detta ska jag forska i. Kommer nog att länka till ditt inlägg och fråga om någon mer har läst om Kittys födelsedag. :)

Sarah sa...

Nu när du som är en hängiven Kitty-läsare inte har hört talas om någon födelsedag så börjar jag att tvivla på mig själv. Det kanske inte var Kitty kanske inte hade fyllt år nyss. De kanske syftade på en gammal födelsedagspresent, men jag har för mig att hennes födelsedag nämndes :)