11 december, 2008

Kulturfyra om kärlek

Jag passar på och gör lite kulturfyror som jag har missat på sista tiden...


1. Vilken är din favoritlåt om kärlek?
Åh, det beror på vilken slags kärlek vi talar om. Pratar vi om kategorin "pubertal kärlek" så är det helt klart You and Me med Lifehouse (dels eftersom gitarr + sångarens röst = överflöd av fenyletylamin* i mina blodådror).

"One of the things that I want to say just aren't coming out right
I'm tripping on words
You've got my head spinning
I don't know where to go from here
"

Annars så är en annan favorit Somebody to Love av Queen, The Story av Brandi Carlille, You Can't Say No to Me med Tiger Lou (fast en vän till mig sa att den handlar om en våldtäkt, men det ignorerar jag) eller kanske Come What May från Moulin Rouge!... eller...
Det finns för många bra kärlekslåtar.

2. Vilken är den bästa boken om kärlek?
Kärlek mellan 1800-tals gentlemän och lite banbrytande kvinnor: "Pride and Prejudice" eller "Jane Eyre".
Pubertal vampyrkärlek: "Twilight".

Sedan så måste jag bara få nämna Harry Potter. Seriöst, det finns nog ingen bokserie där kärlek har en mer central roll. Den goda sidans enda övertag är ju Harrys förmåga att älska.

3. Bästa filmen om kärlek?
Aw. Filmer bara flimrar förbi i mitt huvud. "The Notebook", "Moulin Rouge!" och "Titanic" var de första som kom upp, men de svaren känns inte rätt. Av någon anledning så kommer jag att tänka på "Of Mice and Men". Mitt slutgiltiga svar blir ändå: "I am Sam".
Vad konstigt att jag, som är romantikern nummer ett, valde en film som handlar om kärleken mellan far och dotter istället för en film om ett kärlekspar.
(Bästa ungdomsfilm om kärlek... eller egentligen om sex ... är väl ändå "En djävulsk romans". Jag älskar ju som sagt Sebastian Valmont för hans otroligt manipulerande sätt.)

4. Minns du din första kyss?
Ja, jag minns den så väl... Nej, vänta. Det finns ingenting att minnas. Min senaste pojkvän hade jag i fjärde klass och det enda vi gjorde var att skicka hjärtformade lappar till varandra på lektionerna. Jag är väldigt petig och faktiskt inte så intresserad. Eller... Jag är ett vandrande hormonmonster.

(* Fenyletylamin är ett kolväte som tillhör samma "grupp" som bla amfetamin och adrenalin och som påverkar kroppen och ger oss "fjärilar i magen"-känslor, typ.)

Inga kommentarer: