05 december, 2008

Buffy

Jag har precis sett första avsnittet av "Buffy the Vampire Slayer" för andra-tredje gången och plötsligt så är det som att den där disen i mitt huvud har lättat. Nu förstår jag varför jag känner igen Kendall Casablancas (riktigt bitchig golddigger från "Veronica Mars"). Det är konstigt att jag inte har placerat henne tidigare. Det är ju så otroligt självklart. Hon är ju Cordelia Chase!

Och nu när vi lika är inne på Buffy. Är inte The Master väldigt lik Voldemort? När han kom upp ur den jacuzziliknande blodpölen-som-jag-aldrig-kommer-ihåg-namnet-på så trodde jag först att det var Voldemort. Jag tror att regissören till "Harry Potter and the Goblet of Fire" fick inspiration från serien, för de inte bara liknar varandra, de har även på sig liknande kläder och återuppstår på liknande sätt.

En sak till som jag reagerade på är att det bara verkar finnas ett teckensnitt som man kan använda till eftertexter i tv-serier. Om jag inte minns fel så är det exakt samma typsnitt i Biffy som i ”Heroes” och någon annan serie. Kan det vara ”Gilmore Girls”? Jag är inte säker. Jag måste kolla upp det där.
Samma sak med vinjetten. Har inte ”Förhäxad” plagierat lite? Med bokstäverna och tecknen som snabbt flimrar förbi i början?

Annars så måste jag säga att jag avgudar Buffy, vilket jag gjorde under högstadiet också, men vi har haft en liten paus hon och jag. Under den pausen så har jag hittat ännu en blond cheerleader att älska (eller ex-cheerleader om man ska vara exakt), en tjej som jag faktiskt redan har nämnt i det här inlägget fast jag då syftade på någonting helt annat. Yep, jag talar förstås om Veronica Mars, som faktiskt påminner väldigt mycket om Buffy. Kanske inte till "yrke". Privatdeckare och vampyrdräpare är väl inte direkt inom samma business, men de har sarkasmen och attityden gemensamt.

Buffy: What do you want?
Angel: The same thing you do.
Buffy: Okay. What do I want?
Angel: To kill 'em. To kill 'em all.
Buffy: Sorry, that's incorrect. But, you do get this lovely watch and a year's supply of turtle wax. What I want is to be left alone.

Sacks: Sheriff wants to ask you some questions.
Veronica: My answer was final. I will not go to prom with him.

Buffy: [Holding an outfit up to the mirror] Hi! I'm an enormous slut!

Lamb: Still picking winners, huh, Veronica?
Veronica: I told you, when I start picking losers, it's all you.

Inga kommentarer: