10 december, 2008

Thailandspackning...

... eller "Sara och Camilla goes Thailand".

Min mamma står fast vid att jag bara får ta med mig tre böcker. Ibland så undrar jag om hon faktiskt förstår sig på mig. Jag ska alltså spendera lite mer än två veckor utomlands, på en strand, med otroligt många lästimmar. Och till det så tror hon att TRE böcker räcker?
Flygresan dit kräver en bok och samma sak med flygresan hem.
Jag borde ha panik, men jag är lugn. Jag är nämligen expert när det kommer till att smuggla med extra böcker. När vi skulle till Turkiet så sa mamma att jag absolut inte fick ha med mig mer än fyra böcker - jag lyckades få med mig sex stycken. Samma sak senare på hösten samma år när vi åkte utomlands igen så var tre böcker max. Väl där så upptäckte hon att jag hade med mig fem fina pocket. När jag skulle till Kina så gömde jag två böcker i handbagaget när hon inte tittade ... så det ska nog gå bra.

Om inte så har jag mina familjemedlemmar även de med sig tre böcker. Så jag hade planerat att först gå igenom mina egna och sedan ge mig på deras. Tyvärr så har inte de världens mest optimala Sarah-smak. Pappa ska ha med sig tre deckare - och eftersom han är förbjuden att röra mina böcker då han är en pocketryggknäckare, så tror inte jag att jag får läsa hans heller.
Så, jag hade aldrig riktigt planerat att läsa hans lektyr.

Däremot så hade jag satt mitt hopp till min lillasyster och mamma. Lillasyster har alltid med sig en massa lättsamma ungdomsböcker som passar perfekt att läsa i solskenet, men inte denna gång. Jo, hon har förstås med sig "Spotlight" andra (eller tredje) boken i Meg Cabots "En prinsessas dagbok"-serie. Förutom den så har hon nämligen packat ner två Camilla Läckberg-deckare.

Så jag gick vidare till mamma, för att kolla vad hon ska ta med sig. "Flyga Drake" ska ligga i handbagaget, det vet jag sedan tidigare, men gissa min fruktan när jag ser vad hon ska ha med sig mer... nämligen... två andra Camilla Läckberg-deckare. Yay.
Svenska deckare av kvinnliga författare är ju verkligen min genre. (Inte för att svenska deckare av manliga författare är mycket att hurra för heller, samma sak med dem).

Själv så hade jag planerat att ta med mig "Change of Heart" av Jodi Picoult, "Den gröna milen" av Stephen King, "Främlingen" av Diana Gabaldon (för att den ser ut att vara perfekt solstolsläsning) och "Catcher in the Rye" av JD Salinger. Om jag lyckas - och får plats - så tänkte jag även packa ner Susanna Clarkes novellsamling "The Ladies of Grace Adieu".
Vi får förstås inte glömma "The Tales of Beedle the Bard", som jag ska försöka få tag på innan vi lämnar landet.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter lite tragiskt när alla (utom du då) packar deckare... o(x.x)o Hoppas du får det trevligt iaf och att du lyckas smuggla med dig alla nämnda böcker, lycka till! ;D

Anonym sa...

Du har förresten fått en utmärkelse av mig på min blogg ;D
kram

Anonym sa...

måste bara säga att börja läsa serien av diana gabaldon som börjar med "främligen" är nog det bästa du kan göra. den absolut bästa bokserien jag läst i hela mitt liv. så du vet ;)

Sarah sa...

Det är väldigt tragiskt!
Jag börjar tro att jag är adopterad då jag har inte ärvt mina föräldrars förkärlek till deckare.

Tack så hemskt mycket! :)

Mikkis: Det låter lovande :)

USB sa...

Din mamma är grym! Ligga i solen i två veckor med bara tre böcker? Hur kan folk?

Anonym sa...

Det 'är inte deckare som genre det är fel på, det är att det ges ut så många dååliga deckare. Be din mamma att ta med sig Åsa Larsson eller Denise Mina istället. Pappa kan ta Peter Robinson och Ian Rankin. Sen är det ingen fara för att du ska läsa slut! :-)