14 januari, 2008

Bokfemman v.3 (NY)

(De som läste min bokfemma under de första 5 timmarna den låg ute kommer att märka att vissa drastiska ändringar har skett. Jag blev helt enkelt missnöjd och gjorde en ny bokfemma. Så går det om man är för ivrig att posta och inte tar sig tid att reflektera över den.)

Äntligen har Bokfemman dragit igång igen. Jag har saknat den. Saknat de väldigt olika listorna, och alla boktips som hittas bland dem. Temat för veckans bokfemma är "senaste", fritt att tolka som man vill. Först tänkte jag ta de fem senast lästa böckerna, men eftersom de alla återfinns två inlägg längre ner (alla fem i samma inlägg t.o.m) så kändes det inte som det bästa alternativet. De fem böcker som senast letade sig in på min millånga "vill-läsa"-lista känns inte heller särskilt rätt, eftersom den uppdateras lite olika hela tiden. Därför har jag valt att göra en lista över de fem senast köpta böckerna och, eftersom det nyss har varit jul, de senast fådda (i min värld är det ett ord) böckerna.

Veckans tema för Bokfemman är "senaste". Nämn din topp 5 som baseras på ordet senaste

Callgirl på Manhattan av Tracy Quan. Jag köpte den i början av januari för att ha någonting att läsa på tåget ner till Sundsvall. Någonting lättsmält om tjej i storstad, tilltrasslat kärleksliv, väninnor och ett fint rosa omslag... och hamnade med en bok som uppfyllde alla kriterier, men som även påminde väldigt mycket om ett Sex and the City-avsnitt, och lite till.

Odysséen och Iliaden av Homeros. Jag räknar dem som en bok eftersom de är skrivna av samma "författare" och man kan ju säga att de tillhör samma serie. Jag köpte dem till mig själv i julklapp, en klapp på axeln inför nästa år.

The Mists of Avalon av Marion Zimmer Bradley. En av de saker som jag alltid har varit intresserad av är keltisk mytologi, särskilt om Arthur och hans riddare. Fick den i julklapp av mamma, fast tekniskt sett så är den från mig själv. Det var jag som beställde hela bokpaketet.

Tidsresenärens hustru av Audrey Niffenegger. En till julklapp, och en bok som jag har tänkt läsa i flera månader, men varje gång jag går förbi den på biblioteket så blir det "jag tar den nästa gång"-tankarna som vinner. Måste ju läsa boken innan filmen kommer.

The Eyre Affair av Jasper Fforde. Jag har stora förhoppningar vad gäller den här boken. Alla böcker som handlar om Jane Eyre måste väl vara bra? Baksidetexten utlovar galenskaper, oväntade vändningar och bokreferenser.

2 kommentarer:

*Malin* sa...

Kul att höra att Bokfemman har varit saknad. Men det var skönt med ett litet uppehåll för att fokusera på annat än böcker ett tag. :-)

Jag påbörjade Tidsresenärens hustru i höstas, men jag fastnade inte riktigt för den så den fick vila. Det blir ett nytt försök med den senare i år.

Och shit vad många böcker du läser!

Sarah sa...

Det har varit tomt utan Bokfemman. Det har blivit lite av en rutin.

De är kanske många, men de är å andra sidan inte särskilt tunga heller :)