17 januari, 2008

Kitty-nostalgi

............................................

Mitt bland alla pappersnäsdukar, nässpray, varma drycker och andra saker som är livsviktiga när dunderförkylningarna slår till så hittade jag en kvarglömd ensam Kitty-bok. Inte precis en raritet, utan en av de här lite nyare böckerna där Kitty har en lite mer... orange färg på håret och ser lite mindre tecknad - men absolut inte verklighetstrogen - ut. Den första sidan -som säkert har ett namn - där allt ifrån tryckeri till upplysningar om vilket papper boken är tryckt på (miljövänligt, ej klorblekt) kan hittas informerar oss om att Kitty och bröllopsmysteriet även är "Nancy Drew Mystery Stories 136", och den är utgiven 1998 i Sverige.

"Kitty och bröllopsmysteriet" borde egentligen ha hetat "Kitty och bröllopsmysterierna" då boken handlar om fyra bröllop och de mystiska händelserna kring dem. "Fyra bröllop och nästan en begravning" hade också varit ett passande namn. Som vanligt så är Kitty på rätt ställe vid rätt tidpunkt och får ett nytt fall på halsen. Bess jobbar för bröllopsfirman Lyckolänken som ska ordna fyra bröllop under samma helg på herrgården Heights house och ber Kitty och George att hjälpa till. Redan innan första bröllopet ens har börjat börjar saker gå fel. Bruden är övertygad om att hon har sett ett spöke när hon byter om, någon försöker stjäla bröllopspresenterna, blomleveranserna går fel ... och någon mixtrar med Kittys bil.

Undra egentligen hur många gånger Kitty har varit nära att dö i en bilolycka pga att någon har mixtrat med hennes bil och a) kopplat ut bromsarna, b) dragit ut muttrarna, c) saboterat annan mekanisk del?

Det här är en sensationell Kitty-bok! De nämner ingenting om Kittys utseende, eller hur duktig hon är! Herregud, det måste vara en bluff - en piratkopia. Kan det verkligen vara så att det existerar en Kitty-bok som inte beskriver hur perfekt Kittys blå tröja matchar hennes underbara ögon? Eller hur trevlig Kitty är trots att hon är så rik? Det är ett mirakel.

"- Det kan bli riktigt kul att maratonjobba hela helgen, sa George muntert. Fastän jag var tvungen att avstå från ett riktigt maraton på söndag.
- Maraton - du menar att springa cirka hundra mil alldeles frivilligt? sa Bess och ryste. Nej tack, inte för mig."

"Hanna Gruen tittade in genom dörren från köket. Hon hade varit familjen Drews hushållerska i många år, men Kitty betraktade henne som mycket mer än en anställd. Hanna hade varit som en mor för henne ända sedan Kittys mamma hade dött när Kitty var liten."

Det känns lugnande att vissa saker inte har ändrats. Jag tror att den där sista meningen har varit med i varenda Kitty-bok jag någonsin läst.

"Han smiter! skrek Patti.
Men X hade inte räknat med Kittys snabbhet. Hon ilade efter honom, kastade sig över honom och tacklade honom till golvet."

Om Kitty kan springa ikapp en man som har beskrivits som vältränad hela boken och tackla honom till golvet då kan jag... bli hockeyspelare. Jag tror inte att jag avslöjar alltför mycket, och jag tror inte direkt att någon blir förtvivlad om jag gör det, men Kitty råkar ut för det vanliga "kloroform"-angreppet när bokens skurk trycker en "sötaktigt luktande trasa" över den ovetande Kittys näsa och mun. Hon blev inte bunden i den här boken utan bara instängd i en låst byggnad. Too bad for Nancy.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är ju det som är böckernas charm. Kitty ska vara perfekt och Bess och George ska beskrivas på samma klichéartade sätt.

Amoroso sa...

De är deras platta karaktärer som gör dem så tidlösa! Ojoj är ett inbitet Kitty fan, märker jag. Får så nostaligiska rysningar av ditt fina citat av hushållerskans betydelse. Visst är det så, varje bok av kitty.

Sarah sa...

Maria: Ibland är Kitty lite för perfekt, men jag håller med om att det är böckernas charm.

Amoroso: Jag avgudade Kitty när jag var yngre, och barndomsförälskelser håller livet ut, är det inte så? :)

Anna Eleonor sa...

Hej, igen! Ännu en bok jag inte läst, antar att den här är långt efter den hundrade som kom ut i Sverige med röd rygg??

Jag gillar så klart att läsa tankar om de nyare böckerna som jag inte har läst. :)