17 januari, 2008

Potentiell favorit?

Någon som har hört talas om Libba Bray och hennes böcker och vet om de är läsvärda?

Jag snubblade över en någorlunda ny ungdomsboktrilogi på adlibris (eller jag antog att den var ny eftersom de bara har översatt första boken i trilogin) och omslagen tilltalade mig direkt.

"Gemma är inte som andra flickor. Flickor med förfinade manér - som talar först när de blir talade till och som vet sin plats. Nej, sextonåriga Gemma passar inte riktigt in i ett viktoriansk England med normer som lär unga kvinnor att avstå från att leva ett självständigt liv. Men efter hennes mors tragiska och dramatiska död i Indien, hamnar Gemma så småningom på Spence - ett internat för fina och belevade flickor ...

Ögat över månskäran är en palett av prasslande kjolar, åtsittande korsetter och stränga konventioner i den viktorianska eran. Här finns mystiska skuggor i mörkret, dolda nattliga möten, magiska systraskap, men också hemliga brödraskap från fjärran länder - och skrämmande övernaturliga krafter som obönhörligt styr Gemmas öde."

Viktorianskt England, check. Mystik, check. Korsetter, kjolar och kläder som jag aldrig någonsin kommer att komma i närheten av, check. Möjligheter till en kärlekshistoria, check. Låter som en bok som jag skulle älska.

Dock tror jag att de är bättre på engelska (jag tror inte, jag vet. Böcker är alltid bättre på orginalspråket) och A Great and Terrible Beauty har helt klart en annan, bättre, mer lovande klang.

2 kommentarer:

Anonym sa...

underbara böcker!

Sarah sa...

Det låter riktigt lovande! :)