12 maj, 2008

Clique av Lisi Hamilton

Jag tjuvlånade en bok av min lillasyster att läsa i badkaret igår kväll. Visst är det förståeligt att jag inte ville läsa Jonathan Strange & Mr Norrell i badet, då den väger x antal kilogram och det är tveksamt om mina armar skulle kunna hantera den tyngden särskilt länge.

Clique kan vara en av de sämsta ungdomsböckerna jag någonsin läst. Bokhora har ju haft en disskussion om varför så många ungdomsböcker utspelar sig i en glamorös miljö, och det gör även denna. Clique handlar om Massie Block, en bortskämd, rik, vacker och populär tjej som tillsammans med sina tre kompisar är de enda medlemmarna i skolans mest exlusiva tjejgäng, "klicken". Trots att de bara är 13 år så vet de allting om att leva det glamorösa livet. En dag så bjuder Massies pappa in en väns familj till deras hus. Familjen Lyons har precis flyttat till Westchester från Florida och har inte alltför mycket pengar så de ska bo i Block's poolhus tills de får råd att köpa ett eget hus. Massie stör sig direkt på familjen Lyon, men mest på deras 13-åriga dotter Claire som Massie förväntas ta hand om. Claire är så lite Clique-material som man kan bli, och för att inte sänka sin status så börjar Massie att frysa ut henne. Claire förstår inte vad hon har gjort fel, men har ett enda mål; Att få bli med i klicken.

Allt eftersom boken fortskrider så börjar jag undra om Claire inte är machosist? Varför vill hon vara med i ett tjejgäng där alla har varit elaka mot henne från första stunden när hon har andra kompisar? Varför vill hon vara som Massie när hon avskyr allt som Massie är? Det finns säkert någon psykologi i det hela, men jag förstår mig ändå inte på henne.

Sedan Massie. Jag har nog aldrig upplevt en mer egocentrerad bokkaraktär. Hon märker inte ens Claire "snubbeltrådar". Om någon av mina vänner var sur över någonting som jag skrivit på MSN när jag vet att jag inte varit inloggad så skulle jag inte bara tänka "Vad pratar om hon om?" och fortsätta som ingenting. Då ställer man frågor och försöker ta reda på vad den andra menar.

Ett exempel (skrivet av mig, som tur är, annars skulle boken varit ännu sämre):

D: Hmpf, du kallade mig fet igår på msn.
M: (Vad svamlar hon om?) Var ska du ha din födelsedagsfest?

Alla tjejerna har väldigt starka karaktärsdrag, som de aldrig viker ifrån. Så klart måste vi ha en som är "den vackraste", i detta fall Alicia - mörkhårig, storbystad, "kunde bli modell för de stora märkerna om hon bara ville". Kristen - flitigare, lite utav en pluggis och Dylan - lite knubbigare.

Finns det inga tjejböcker längre som faktiskt har lite innehåll och inte bara yta?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Clique är en väldigt ytlig tjejig bok. En av mina favoriter har alla som släppts i sverige. Tror dock boken 'r lite för ytlig och tjejig för dig..

Anonym sa...

1. LYONS inte Lyon
2. Lisi HARRISON inte Hamilton

Sarah sa...

Oj, jag verkar inte ha varit så noggrann när jag skrev den här recensionen.

Anonym sa...

den här boken (serien) är skit bra älskaaar den<3