06 februari, 2009

Topp 10: Favoritvampyrer

Jag har länge funderat på att göra en sådan här lista - och på börjat en vid fler än ett tillfälle. Det har krävt en hel del användning av uteslutningsmetod. Till exempel så har jag fått säga åt mig själv på skarpen för att inte ta med hela familjen Cullen och lämna resterande vampyrer utanför listan. Det känns fel att splittra ett vinnande team, men ännu mer fel att väga olika personligheter mot varandra. Det här är vad jag kom fram till, med viss chans att jag har missat någon.

10. Bubba a.k.a Elvis Aaron Presley
Bubba var inte med i tv-serien "True Blood" fastän han dyker upp för första gången i "Dead Until Dark". Okej, jag förstår att det kan vara svårt att införa Elvis som vampyr i en tv-serie, men det är synd att de tog bort honom då den inte så intelligenta Bubba är en av mina favoriter i Sookie Stackhouse series.

9. Harmony Kendall
Vi fortsätter på temat "inte alltför intelligent" och går vidare till Harmony, från början Cordelias side-kick på Sunnydale High. I fjärde säsongen av "Buffy the Vampire Slayer" så ser vi henne som vampyr för första gången, men trots att hon har förlorat sin själ så har hon inte förlorat sin rosafluffiga personlighet.

8. Emmett Cullen
Emmett känns som en trygg storebror som alltid retas, men som ser till att ingen annan retar en. Jag, som alltid velat ha en storebror, tog honom till mitt hjärta direkt. Inte blev det sämre av att Kellan Lutz som spelar honom i "Twilight"-filmen även har varit med i "Heroes".

7. Alice Cullen
Jag fortsätter inom samma familj, från den största familjemedlemmen till den minsta. För att fatta mig kort: Alice gör mig glad med sin studsighet.

6. Angel/Angelus
Jag visste inte om jag skulle räkna honom som en vampyr, eller två vitt skilda personer. Angel är lite utav en Ior ("brooding" för att citera Scooby-gänget), beskyddande och älskar Buffy över allt annat. Angelus är ond, cool och gillar att driva sina offer till vansinne. Inte direkt så mycket gemensamt. Oavsett om han har en själ eller inte så är Angel(-us) bland mina favoriter.

5. Lestat de Lioncourt
En av huvudpersonerna från "The Vampire Chronicles" och den enda från serien som kommer med på min topplista. Hur många andra vampyrer skulle komma på att de vill bli sångare i ett rockband och bryter alla skrivna vampyrregler bara för att de, likt en trotsig sexåring, vill se vad som händer?

4. Carlisle Cullen
Läkare, familjefar, pacifist och nästan mer tilltalande än sin första "son".

Topp tre-placeringarna bestämdes enbart efter hur jag kände för stunden. Om jag hade satt mig ner och gjort den här listan två dagar tidigare så kanske det hade blivit helt annorlunda, men just nu så ser den ut så här.

3. Eric Northman
Sookie Stackhouses series okrönta konung. I "True Blood" så försöker Alexander Skarsgård axla Erics mantel och lyckas så där, men inte riktigt. Vem kan leva upp till den långa, muskulösa, fd. vikingens standard?

2. Edward Cullen
Mitt tonårshjärta smälter när Edward förklarar sin kärlek till Bella och namnet Edward Cullen skänkte till och med Robert Pattinson en viss charm. Förutom en perfekt kropp, en stor omtanke och glittrande ögon så är han dessutom mästerpianist. Det ni.

1. Spike a.k.a William the Bloody
Åh, Spike. När han är the Big Bad så är han rikigt bra. När han är en ond kille (som inte kan skada någon på grund av ett datachip i huvudet) så är han ännu bättre. När han är förälskad, ja, då är han bäst.
Ingen kan skämta, ändra sina planer eller komma med motrepliker lika bra som den kedjerökande vampyren med platinablond backslick och skinnkappa. Spike regerar i "Buffy the Vampire Slayer"





Bubblare: Louis de Pointe du Lac (från "The Vampire Chronicles") och Drusilla (från "Buffy the Vampire Slayer")

9 kommentarer:

USB sa...

Jag har också försökt göra en favoritlista, men det gick inte så bra. Jag har favoritvampyrer, sen går det inte att rangordna dem.

Jag gillar mest:
Eric Northman
Louis de Pointe du Lac
Alice Cullen

Shirin sa...

Mmmm...

Fast jag tror Edward kniper min förstaplats. Jag har i och för sig inte sätt Buffy alls, så jag kan inte riktigt uttala mig, men han Spike påminner väldigt mycket (åtminstone utseendemässigt) om Bones i the Nighthuntress Series och Bones är en av mina absoluta favoriter (hack i häl med Edward). Så jag förstår dig...

Anonym sa...

Åh ja, Spike! Mitt enda problem med honom är den tillgjorda brittiska dialekten, men till och med den börjar jag ha överseende med nu (har kommit till mitten av säs 3).

Jag måste nog vara lite old-school och skänka min förstaplats till vampyrernas vampyr, greve Dracula, allra helst i Bram Stokers tappning. Utan Dracula hade kanske inte min vampyrvurm uppstått.

USB sa...

Nu har jag kollat igenom lite klipp med Spike. Tja, jag asgarvade mest hela tiden...

Sarah sa...

Det här är tredje gången som jag skriver den här kommentaren, för det är något fel på mitt internet som gör att kommentarerna aldrig postas.

USB: Jag funderade på att ta med Louis på listan, men sedan kom jag på att jag tycker bäst om honom tillsammans med Lestat och jag visste inte om han (ensam) kunde komma upp till en topp10-placering. Jag får ta och läsa om "Interview with the Vampire" och uppdatera mig :)

Shishi: Åh, vad är det för en serie? Jag känner igen namnet, men kan inte placera det. Läsvärt?

Helena: Nu skäms jag nästan. Jag hade helt glömt bort Dracula. Som det var nu så var han inte med i utsållningen. Är det inte honom som man borde tänka på först av alla då man gör en vampyrlista?

Jag tycker att Spikes dialekt är ganska intressant. Den förändras ju. I mina öron så låter den helt annorlunda i andra säsongen än i den femte.

USB: På ett positivt eller negativt sätt? :)

Shirin sa...

Night Huntress series är tre böcker (hittills) skrivna av Jeaniene Frost. De handlar om halvvampyren Cat som tillsammmans med helvampyren och bountyhuntern Bones jagar och tar livet av elaka vapmpyrer. Först hatar Cat Bones, men sedan vänder det...
Man kan väl säga att att det är chicklitt i fantasyform... Jag har skrivit mera om serien och andra liknande bokserier på min blogg (fiskar helt öppet efter läsare...:P)

USB sa...

Sarah: På ett väldigt positivt sätt, som "Five words or less."

Sandra sa...

Kommer Edward bara tvåa? o.O

Sarah sa...

Shishi: Jag har hittat dit :)
Sandra: Det har väldigt mycket med min närvarande Spike-koma att göra. Om jag skulle lämna Buffy bakom mig för någon månad och istället inrikta mig på "Twilight" så kan jag lova att det skulle ske en skiftning i toppen på listan. Det är väldigt små marginaler mellan alla tre killarna på topp tre.