24 februari, 2009

3-2-1 dag kvar till sportlovet!

(eller "Ett galet Buffyfans look-a-like-inlägg och förskottsfirande")

Imorgon så har jag en lektion, 13.00, mitt sista prov innan lovet. Efter det så ska jag ta på mig pyjamas, slänga mig i sängen och läsa tills ... ja, jag tänkte säga någonting väldigt dramatiskt som "till midnatt" eller "tills ögonen faller ihop", men det får bli... tills klockan åtta då jag har träning.

Under dessa timmar så tänkte jag även ta mig tid att uppdatera bloggen. Jag har en recension av "This Charming Man" som nästan är klar, jag behöver bara förbättra lite. Jag har även två böcker (eller en bok och en... kortroman... novell?) till att skriva om, "The Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde" och "Pappas lilla flicka".
Ni kan även se fram emot min väldigt färgstarka åsikt om "Den andra systern Boleyn".

Okej, ni är säkert less på de återkommande Buffyinslagen, men ärligt talat. Jag är biten... så biten att jag faktiskt har gjort en liten "lika som bär" med Buffytema.


Nicholas Brendon & Kelly Donovan:


Okej, det är en dålig bild eftersom den i detta läge är så liten att ni inte kan se hur otroligt lika de är - de är identiska! Vilket inte är så konstigt då de är enäggstvillingar. Nicholas, som spelar Xander, är med i alla Buffyavsnitt förutom två. Ett i sjunde säsongen där han helt enkelt inte får plats och ett i femte säsongen ("Intervention" tror jag att det är) där Nicholas visst var jättesjuk och inte kunde delta i filminspelningarna. Jag läste detta efter att jag hade sett avsnittet och fick lite utav en chock. För Xander är ju med, Xander är bra och extremt Xandrig. Ja, för som tur är så har ju Nicholas en identisk tvillingbror som kunde rycka in. Kelly är även med i säsong fems "The Replacement", där det finns två olika Xander - varav den ena spelas av Nicholas och den andra av Kelly... och fråga mig inte vem som är vem på bilden, för jag har ingen aning.

The Master & Voldemort:



Förutom att ha liknande namn - The Master, Lord Voldemort (alternativt The Dark Lord) - så verkar de även dela plastikkirurg... och stylist... och odugliga hjälpredor som inte lyckas göra dem starkare förrän de tar allting i egna händer. Plus att båda två återuppstår på liknande sätt. Jag slår vad om att regissören till "Harry Potter and the Goblet of Fire" fick inspiration från The Masters återuppståndelse-scen då han filmade Voldemorts återuppståndelse-scen.

Spike & Billy Idol:
Jag var för lat för att sätta ihop bilder i Paint, så jag googlade upp en bild, men annars så hade jag klistrat in 70-tals Spike och likheten hade bara blivit ännu större. Faktum är att de faktiskt nämner det i serien. I sjunde säsongen så finns följande dialog med:

Buffy: I'm looking for this guy. Bleach-blond hair, leather jacket, British accent, kind of sallow, but in a hot way?
Bouncer: Yeah, yeah, I know the guy. Billy Idol wannabe?
Buffy: Actually, Billy Idol stole his look from...
[the bouncer looks at Buffy in a strange way]
Buffy: Never mind.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är det Nicholas till vänster på bilden? Kul med tvillingar i Buffysammanhang! :)

Sarah sa...

Jag tror att det kan vara han, eftersom Xander oftast är långhårig, men han till höger har en borr och Xander snickrar väldigt mycket i de sista säsongerna, så jag vill gärna få det till Nicholas också.