08 februari, 2009

Bokhyllestädning

Jag funderar på att sortera om mina bokhyllor. Senast jag gjorde det var i mars förra året och mina böcker har förökat sig sedan dess.

Den nuvarande uppdelningen:
  • ett hyllplan för "fantasy som utspelar sig i andra världar" (a.k.a high fantasy)
  • två hyllplan för "fantasy som utspelar sig i (en annan dimension av) vår värld"
  • ett hyllplan för klassiker
  • ett hyllplan för vampyrböcker
  • ett hyllplan för deckare
  • ett hyllplan för tjejböcker/chiclit
  • resterande böcker i bokstavsordning

Då så kändes det som bok-feng shui, men idag så vill jag ha någonting nytt. Helst så skulle jag vilja köra rakt av med bokstavsordning, men samtidigt så vill jag ha en tydlig uppdelning mellan engelskt och svenskt, samma sak mellan pocket och inbundet. Fast det känns ändå helt oortodoxt att splittra på en författares verk. Ta till exempel J.K Rowling. Jag har 5 böcker på svenska (inbundet), 4 engelska pocket och 3 inbundna. Ska jag splittra upp dem på tre hyllor då?

Kanske att jag kan köra en bokhylla för serier. Där alla J.R.R Tolkien, David Eddings, C.S Lewis, J.K Rowling, Stephenie Meyer och liknande får stå ihopbuntade.

En sak som är säkert är i alla fall detta: Liza Marklund ska bort! Jag har 10 böcker som inte får plats någonstans i min bokhylla, så varför ska jag då ha en massa deckare på den plats som finns. Deckare som jag inte ens tycker om. Nej, härmed så förvisas hela deckarhyllan till källaren - eller alla deckare förutom Elizabeth George. Jag ska ta och ge henne en chans nu under våren, så jag har flyttat upp mina föräldrars böcker från källaren så att de är mer lättåtkomliga.

Nu måste jag ta och börja pussla ihop det här. Kanske lägger upp en bild på slutresultatet.

5 kommentarer:

USB sa...

Jag har ett sorts seriesystem, jag funderade faktiskt i morse på att ta ett foto av min pyttelilla boksamling. Men du har lovat ett foto på dina böcker, var har det tagit vägen?

Anonym sa...

Ja, bild! :)

Anonym sa...

Åh, du måste verkligen, verkligen läsa;
Till minnet av Edward - Elizabeth George.
Den boken är underbar!

Shirin sa...

Jag kör på stenhård bokstavsordning (eller ja, nästan i alla fall). Oavsätt om det gäller fakta, fantasy eller poesi. Detta har desulterat i att bieln står brevid Häxkonster för praktiskt bruk (av Malkom Bird, vilket jag tycker är lite komiskt...

Fast jag har iofs ett bokskåp också, och där äras alla mina böcker som klassas som favoriter (också i bokstavsordning oavsätt övrigt område/kategori...)

Sarah sa...

Jag har sorterat min bokhylla i fyra kategorier: Engelskt inbundet och storpocket, engelska pocket, svenska inbundna och storpocket & sist, men inte minst, svenska pocket.

Och det kommer att komma foton, kanske imorgon. Jag måste bara städa bort allt som jag har stapplat på mina hyllor först.

L: Jag har börjat läsa "Pappas lilla flicka" idag, och den verker riktigt bra.