21 mars, 2008

Påskstädning i bokhyllan

Jag har bestämt mig för att ta itu med min årliga bokhyllestädning, vilket kan behövas nu när bokhyllan är full till bristningsgränsen. Jag behöver gallra ut några böcker, inte för att slängas, utan för att sätta dem i den nya bokhyllan som kommer att infinna sig i mitt rum på tisdag.

Varför är det så svårt att bestämma vilka böcker som bör stå bredvid varandra? Hur ska man dela upp dem? Ska jag ha alla pocket i bokstavsordning efter författaren? Under den genre de tillhör tillsammans med sina inbundna likar? Uppdelade i engelska och svenska pocket? ... och ska DE isåfall stå i bokstavsordning? Ska jag helt överge mitt färgkodningsschema?

Vilka böcker ska få förflyttas till den nya bokhyllan, som kommer att stå bredvid min säng. Ska den bokhyllan räknas som en slags finare bokhylla där alla mina favoriter ska få plats? Ska jag isåfall bryta mitt genre-mönster, eller ska jag förflytta hela genrer dit?

Som ni ser så finns det många dilemman när det gäller boksortering. Om jag känner mig själv så kommer mina böcker förflyttas om en hel del de kommande dagarna (väldigt försiktigt förstås, så att de inte blir kantstötta).

Hur har ni era böcker? Någon som har ett tips...

4 kommentarer:

Mediaoffret sa...

Hmm...jadu det är ett stort dilemma faktiskt =/ för min del så ser min bokhylla ut som ett bombnedslag nu...har bara en bokhylla, men kan inte trycka in flera i mitt rum, har alldeles för lite utrymme för det :'<

Men innan allting "föll isär" hade jag ordningen vilka böcker jag tyckte bäst/sämst om beroende på vilken hylla. På vadera hyllan delade jag upp pocket och inbundna, sen bokstavsordning på författarna.

Sarah sa...

Jag har lite av bäst/sämst-uppdelningen nu. Alla böcker som jag inte direkt har klickat med står intryckta i ena hörnet av bokhyllan... Tyvärr så är det bredvid mina vampyrböcker - och det är de böckerna jag tycker bäst om.

Jag provade att sortera allting i bokstavsordning, men det funkade inte så bra, så mina böcker får fortsätta vara uppdelade efter genre, samma författare bredvid varandra och sedan efter färg :)

Amoroso sa...

Haha, jag har en "finbokhylla" :-)I de andra har jag tyvärr inte kunnat planera så bra eftersom hyllorna inte är flyttbara. Alltså måste pockets och inbundna stå var för sig. Men där står de i alla fall efter författarens efternamn... Och fack för sig.. När vi får större kommer jag säkerligen att dela in i vanlig skönlitterärt och deckare.. Fattas bara att SAB systemet letar sig in i vårt vardagsrum... Mossigt värre va?

Anonym sa...

Med skammens rodnad på kinderna så måste jag erkänna att jag har snott mitt system från biblioteken.
Skönlitteraturen står för sig och fackböckerna står för sig. Alla i bokstavsordning och efter ämne.
Men mina hyllor med olästa gäller endast ålder. Jag läser den äldsta först.
Mikael