12 mars, 2008

Filmatiseringarna dugger tätt

Jag börjar bli ganska nervös nu när filmatiseringarna duggar tätt. För att få reda på hur stressad jag egentligen borde vara så gick jag in på imdb och sökte på varenda bok i min bokhylla, och resultatet blev minst sagt skrämmande.

Harry Potter and the Half-Blood Prince (2008) var ju väntat, men det finns få filmatiseringar som jag avskyr så innerligt som HP-filmerna... Eller, de två första tyckte jag om, men sedan så ändrade de lite väl mycket och efter att de klippte bort nästan hela första halvan av fjärde boken, gjorde filmerna helt oförklarliga för de som inte läst boken (Läs dem!) och tagit död på Sirius Black på fel sätt så tror inte jag att HBP kommer att bli bra.

Harry Potter and the Deathly Hallows (2010). Jag är livrädd, terrified. De kommer att förstöra hela slutet. Jag vet det, jag bara vet. Jag kommer inte se slaktningen av min favorit höjdpunkt i hela HP.

The Subtle Knife (2009) var också väntad eftersom det trots allt är en trilogi. Jag vet inte hur jag står i den här frågan. Jag har ju bara läst The Golden Compass än så länge, men jag tyckte inte om filmen. Som sagt, jag tycker inte om ändringar och de ändrade lite väl mycket. (Jag kan inte förlåta att de (nästan) tog död på Billy Costa, även fast det inte är hans öde i boken...)

The Amber Spyglass (20XX). Om de har filmat de två första böckerna så måste de ju filma den tredje.

Sense and Sensibility (2008) är trots allt en BBC-serie, så det får passera. BBC har ju trots allt lyckats tidigare.

Wuthering Heights (2010) kommer jag att se på bara för att jag tycker om klassiker och fastän jag avskyr Heathcliff så kan jag inte hålla mig borta. Men, börjar det inte bli lite väl många versioner av Brontë och Austen-böckerna?

Neverwhere (2009) är jag nyfiken på, fast det känns lite oroväckande. Kommer alla tokigheter fungera på film? Kommer de kunna fånga alla galna karaktärer? Kommer jag att bli nöjd?

Män som hatar kvinnor (2009) med alla vanliga svenska kriminalfilms skådespelare. Synd att inte Persbrandt var med, det måste vara första gången.

Coraline (2009) är ju i och för sig animerad, och jag ser fram emot den. Animerad film är alltid roligt.

A Great and Terrible Beauty (2008). NOOOOO! Jag har inte ens hunnit öppna boken och nu får jag reda på att den ska bli film i år. Jippie. Förstör alla potentiella favoritböcker i förhand. Det borde vara förbjudet att kasta sig över första bästa fantasy/mystikbok som kommer ut, är inte Twilight nog?

The Time Traveler's Wife (2008) ser jag också fram emot på något konstigt sätt. Jag vill se hur de löser allting, och att jag tycker om både Eric Bana och Rachel McAdams gör inte saken sämre. Jag är i alla fall inte helt anti, men jag håller tummarna att de inte klantar till att. Snälla.

Shantaram (2009) är en annan bok som jag inte har hunnit läsa, så jag vet inte om jag känner att den är filmbar eller inte. Dock så ska Johnny Depp ha huvudrollen, och jag har ju en tonårsförälskelse i honom så...

The No.1 Ladies Detective Agency (2008). Jag tror inte att de myspysiga korta historierna kommer att funka på film, men det kan bli intressant.

The Secret Life of Bees (2009) har brutit mot regeln att man helst inte ska ändra allt för mycket. Istället för att vara i 60 års åldern så är systrarna Boatwright unga och vackra. De som har läst boken skulle nog inte ha castat Queen Latifah och Alicia Keyes som systrarna.

The Historian (201o). Jag har inte vågat läsa den ännu... Min skräck för att vampyrerna ska göra mig skräckslagen håller i sig. Jag får ladda med The Vampire Lestat och se om jag vågar ta itu med den till sommaren. Hoppas jag hinner läsa den innan filmen kommer i alla fall.

Twilight (2008). Jag har, mot min vilja, börjat känna mig ganska exalterad. Jag vill se Twilight-filmen, men ingenting säger att jag kommer att lämna biografen glad och nöjd. Jag är nöjd med valet av Bella och Esme, Carlisle är jag tveksam inför - men han kan fungera. Jasper är inte direkt min Jasper, men han är inte hemskt fel... Han kan också fungera med lite make-up och ändringar av håret. Alice har jag alltid sett som Rachel Leigh Cook på en bild som jag har, men eftersom RLC är liite för gammal så är jag inte missnöjd med den de har castat som Alice. MEN ingen av de tidigare uppräknade kan uppväga att de har Robert "Cedric" Pattinson som Edward. Jag har ältar det fortfarande, och jag kommer att fortsätta. Om Robert ersätter min bild av Edward så stämmer jag regissören. Moget, men ändå.
Varför har de castat Nikki Reed som Rosalie? Står det inte klart och tydligt att Rosalie är en ljus ice-queen vacker blondin?

Jonathan Strange & Mr Norrell (2008). Jag har inte hunnit läsa boken än, men jag måste skynda på och läsa den nu. Jag hatar all den här stressen.

The Hobbitt (2010). Ehm. Ehm. Jag gillade ju verkligen filmatiseringen av Härskarringen, MEN det berodde mycket på all tid och arbete som Peter Jackson lagt ned för att få allting att passa, se verkligt ut och hans vilja att allting skulle andas Tolkien. Någonting säger mig att det inte kommer att spenderas samma tid på den här filmen, särskilt inte med en ny regissör. Kan inte alla bara lämna över befälet över alla Tolkien filmatiseringar till Peter Jackson?

The Chronicles of Narnia: Prince Caspian (2008). Jag var faktiskt ganska nöjd med första Narnia-filmen. Jag gillade hela barnfilmskänslan och att den aldrig blev överdriven. Jag hoppas det håller i sig och att de inte ska Hollywoodifiera något.

The Chronicles of Narnia: The Voyage of the Dawn Treader (2010). Så klart måste de ju filma hela serien... Varför filmar de inte "Min morbror trollkarlen" och "Pojken och hans häst" när de lika håller på...

Blonde (2008). Nu efter alla uppräknade filmatiseringar håller jag tummarna att det inte är efter Joyce Carol Oates bok. Snälla...

The Lovely Bones (2008). En av mina favoriter och jag är både nervös och upprymd. Jag kommer självklart sitta bänkad på premiärdagen. Peter Jackson filmar, och jag har som sagt fullt förtroende för honom. Hoppas hoppas hoppas att de klarar av hela himmelgrejen och tragedin utan att det blir för ... cheesy.

My Sister's Keeper (2009) ser jag också fram emot, nu när Fanning-systrarna är borta. Dakota kunde tyvärr inte raka huvudet för rollen som Kate. Too bad for her. Tur för mig.

Confessions of a Shopaholic (2009). Jag har hört att den ska utspelas i New York. Stort minus. Jag hoppas verkligen den blir bra. Jag håller tummarna.

Across the Nightingale Floor (2009) är en film jag verkligen är orolig över. Först och främst ser jag ju inte på karaktärerna som de japaner de egentligen är, så det kommer att bli en stor omställning för mig. Sedan undrar jag hur de kommer att framställa Shigeru (en fan girls största bekymmer).

Nu ska jag gå och krypa ner under täcket och försöka glömma alla mardrömsfilmatiseringar. Usch. Det här är ju trots allt bara en bråkdel av alla böcker som ska filmas.

4 kommentarer:

Calliope sa...

Men herregud så många filmer! Hade ingen aning om hälften av dem, trots att många tillhör mina absoluta bokfavoriter.
En av dem jag ser fram emot är Neverwhere. Det finns ju en gammal BBC-filmatisering av den, men den är så sunkig och under all kritik att den borde makuleras och aldrig mer nämnas. Med större budget och bättre skådisar borde de kunna göra något riktigt bra; det är ju en underbar bok!

Sarah sa...

Det verkar nästan som om Hollywoods manusförfattare har fått idétorka och istället ger sig på böckerna.

Jag ser också fram emot Neverwhere. Jag har letat förtvivlat efter BBC-serien, fastän jag har hört att det inte är särskilt hög klass. Den är omöjlig att hitta! Så, jag sätter allt mitt hopp till filmen och håller tummarna att de lyckas med den.

Calliope sa...

Jag fick min av sambon som köpt den via sf-bokhandeln, om jag inte minns fel. Hör med dem (om du inte redan gjort det) så kan de kanske fixa den åt dig!

Sarah sa...

Tack för tipset! Jag ska kolla upp det...