04 mars, 2008

(Nästan) Bokfemman v.10

Den här veckan har Malin verkligen valt en riktig utmaning som tema till bokfemman. Veckans tema är nämligen ens personliga favoritämne/tema. Jag var verkligen tvungen att gnugga geniknölarna. Finns det ett tema som får mig att genast plocka ner en bok från hyllan eller klicka ner den i min varukorg på adlibris? Om ett sådant ämne finns... vad är det då?
Jag har suttit och gått igenom alla mina favoritböcker, alla böcker jag köpt på senaste tiden och alla böcker jag har läst senaste åre mentalt, men har ändå inte fått fram ett svar.
Det som jag tycker mest om hos böcker är oftast abstrakta saker som ... vänskap eller de där delarna när allt verkar vara som mörkast, men plötsligt så dyker någon upp och räddar huvudpersonen. Sådana saker och det är ingenting som man vet kommer hända när man står där i bokhandeln med boken i handen.


Men jag kände att jag var tvungen att välja någonting, för det var ett intressant tema, så jag valde en händelse som ofta dyker upp under tiden man läser. En händelse som jag verkligen älskar är oväntade frierier. Jag älskar när en man helt plötsligt förklarar sin kärlek till bokens hjältinna, en kärlek som hon/jag inte trodde att han hyste för henne.
Så min speciella lilla förkärlek är: Oväntade frierier och kärleksförklaringar.

Jag hoppar dock över förklaringarna som jag vanligtvis brukar ge, av hänsyn till de som inte har läst böckerna i fråga och planerar att göra det, eftersom jag inte kan förklara vissa av bokvalen utan att avslöja allt. Det här är egentligen ingen bokfemma. Det är mer som en uppräkning av böcker där denna händelse uppträder.


Pride and Prejudice av Jane Austen.
Jane Eyre av Charlotte Brontë.
Förnuft och känsla av Jane Austen.
Rachel's Holiday av Marian Keyes
Eclipse av Stephenie Meyer
Rivas drottning av David Eddings (de enda som inte visste det hela tiden var de inblandade)
En geishas memoarer av Arthur Golden

mfl. mfl.

Inga kommentarer: