25 mars, 2008

Isprinsessan vs A Certain Slant of Light

Eftersom mina hyllor numera ser rätt så tomma ut, och bokstöden inte räcker till, så var jag ner till mina föräldrars sovrum och stal lite böcker som hjälp att fylla ut hyllorna så att bokstöden inte behövs. Camilla Läckbergs deckare som pocket var några av böckerna som fick följa med upp (deckarhyllan var en av dem som behövdes fyllas). Medan jag sitter i godan ro och stoppar in böckerna så lägger jag märke till Isprinsessans omslag. Ovanför Camilla Läckbergs namn så är det en bild av en tjej som ligger i ett smutsigt badkar och har en hinna över sig. Hm, tänkte jag, det ser bekant ut, väldigt bekant ut. Så bekant att jag faktiskt har en annan bok med exakt samma bild på omslaget. A Certain Slant of Light av Laura Whitcomb har precis samma tjej och badkar på framsidan!

Får man använda en annan boks omslag?


2 kommentarer:

Calliope sa...

Men gud så sjukt - jag har aldrig lagt märke till att det är samma bild trots att jag sett båda böckerna hur många gånger som helst i butiken och dessutom läst dem båda... Mig går det uppenbarligen väldigt lätt att lura med lite photoshoppande :)

Anonym sa...

Hjälp vad sjukt, hade inte heller märkt det! Detta sker nog oftare än vi anar.