26 februari, 2009

Dagens chock II: Spansk litteratur

Mitt bland alla prov och inlämningsuppgifter så hade jag helt glömt bort att jag hade ännu en uppgift att tänka på. Idag så har jag plockat ihop lite i mitt rum, stoppat undan saker, slängt kläder i tvätten och äntligen rensat ut alla staplar av papper som har tagit över mitt skrivbord under de senaste veckorna. Och gissa vad jag hittade under dessa pappershögar?

Jo, "Como agua para chocolate" av Laura Esquivel. En cirka 200 sidor lång bok... på spanska. Som jag ska ha läst 40 sidor från till efter lovet. Varför känner jag en stor släng av självtvivel komma närmare?
Jo, kanske beror det på att jag aldrig har läst någonting på spanska förut. Texter i läroboken, ja, men aldrig en bok. Aldrig litteratur. Det är bara att se första meningen:
"La cebolla tiene que estar finamente picada."
Ehm.

Någonting måste vara någonting. Det gör ju verkligen att jag förstår sammanhanget. Nu kanske jag äntligen får användning för mitt stora spansk-svenska lexikon som hittills bara har fungerat som bokstöd.

Inga kommentarer: