19 april, 2008

"Bokfemma" i Lorelai Gilmores ära

Lorelai Gilmore skulle förmodligen vara världens bästa talkshow-värd. Jag kan riktigt se henne sittande i en stor fåtölj och snabbprata med kändisar i program med namn som "Lorelai's Tonight Show" eller "Gilmore's". Hon skulle passa i vilket programledarjobb som helst. Ta till exempel Idol. Hur mycket roligare skulle inte det vara om Lorelai ledde programmet och inte hela dialogen mellan juryn/programledaren och programledaren/artisten bestod av en massa otroligt krystade "spontana" frågor.

Mitt sena Gilmore Girls-tittande fick mig att göra en egen väldigt spontan bokfemma.

Fiktiva familjer jag gärna skulle vilja tillhöra;

Familjen Weasley ur Hary Potter av J.K Rowling. När jag var liten och längtade efter en storebror så var Weasley-bröderna mina förebilder. Jag ville ha fler syskon, och jag dras fortfarande till de stora familjerna - även fast jag inte riktigt vet om jag skulle kunna hantera mer än ett syskon. Jag älskar Weasleysarna. Hur härligt är det inte med en familj på 9 personer där alla har sprakande rött hår och fräknar? En familj där alla älskar varandra, men samtidigt har den där skämtsamma tonen? Jag vill ha en cool storebror som Bill, en trygg storebror som Charlie, en smart - men stel - storebror som Percy, två roliga retsamma identiska storebröder, en storebror som bara är och en otroligt cool syster som Ginny. Om jag fick hoppa in i Harry Potter så skulle jag helt klart vara en Weasley.

Familjen Cullen ur Twilight series av Stephenie Meyer. Huh, vem anade inte att the Cullens skulle vara med på min lista? Ännu en stor familj, och fastän de inte har biologiska släktband så är de ändå en sammansvetsad familj. Jag gissar att det blir så när bokstavligt talat lever tillsammans 24 timmar om dygnet. Jag skulle aldrig klara av att vara en vampyr eftersom jag inte tål att se blod, men jag skulle gärna joina familjen Cullen i alla fall. Fast, jag skulle nog få mindervärdeskomplex eftersom jag skulle vara den enda icke-perfekta supersnabba überstarka odödliga personen i familjen... Och en annan trevlig sak är att "incest" är välkommet i familjen, alltså så skulle det faktum att Edward tekniskt sett skulle vara min bror inte spela någon roll...

Familjen Walsh ur Marian Keyes böcker om systrarna Walsh. Ännu en stor irländsk familj... fast Weasleys kanske inte är irländska... Jag har alltid tänkt på dem som irländska av någon anledning. Tillbaka till the Walshes. Kan ni tänka er hur det skulle vara att växa upp tillsammans med de fem systrarna Walsh, i huset där husmanskost inte existerar och där Marie Claire-tidningarna inte tillhör dig, utan din far. Jag skulle till och med kunna stå ut med Helens nycker, bara jag blev en Walsh-flicka. Isåfall vill jag ha en Real men-kille. Helst Luke... Men det är kanske inte så snällt att dejta ens systers pojkvän?

Familjen Kennedy ur PS. Jag älskar dig! av Cecelia Ahern. Varför toppas min lista av stora familjer? Familjen Kennedy är en irländsk (!) familj bestående av en mamma, en pappa och fem underbara (?) barn. Det är Richard, som är stel och korrekt (lite utav en Percy Weasley), Jack, Holly, Ciara inklusive rosa hår och Declan. Samma sak här, alla har sin egen personlighet och fastän det är en hel del små kiv i familjen så håller alltid familjebanden och alla älskar innerst inne varandra. Sött.

Familjen Bennet ur Stolthet och Fördom av Jane Austen. Här blir nog många chockade. Varför vill jag vara med i den familjen frågar sig säkert du. Ja, först och främst så har man nära kontakt med Mr Darcy - och det uppväger det faktum att jag måste dras med "three of the silliest girls in the country" och en hemsk moder. Det är rätt charmigt egentligen, men jag vet inte hur länge jag skulle stå ut med Mrs Bennet. Jag skulle nog hålla mig till Elizabeth och Jane och hoppas att även jag finner en rik stilig ung gentleman med ett gods någonstans långt borta, så att jag slipper min mor.

Bubblare: Familjen Gilmore ur Gilmore Girls. Här har vi i alla fall en familj på under sju personer, så ovanligt. Jag skulle vilja ha en mamma som Lorelai eller ett mor-dotter förhållande som Lorelai och Rorys. Jag skulle älska att promenera genom Stars Hollow och slänga ur mer kulturella referenser och prata riktigt fort. Jag skulle vilja ha en mormor som Emily (men min mormor är perfekt som hon är) som pratar nästan lika fort som min mamma och som är lite... speciell.

Inga kommentarer: