30 mars, 2009

Låtlista april

Jag vet att jag är lite för tidigt ute, men jag var tvungen att uppdatera den nu - annars hade jag aldrig kommit mig för att göra det.
Den här gången så var det svårare än vanligt, tack vare Spotify. Helt plötsligt så hade jag en lista med ca 700 nya låtar som jag älskar, så det har skett mycket gallring - och jag är fortfarande inte säker på att jag fått fram rätt låtar. Det finns även en hel del låtar som jag önskar att Spotify hade, t.ex. underbara Sarah McLachlans Prayer of Saint Francis (Buffy-låt), Angie Harts Blue (Buffy-låt, Joss Whedon har faktiskt co-skrivit den) och vilken låt som helst av Aimee Mann.

Som vanligt så måste jag bara göra lite små kommentarer om vissa av låtarna.
  • Sao Paulo Rain av Tom McRae är ännu en Buffy-låt. Om ni undrar så är en Buffy-låt ett stycke musik som spelas någongång under seriens gång och eftersom Buffys soundtrack nästan är identisk med min musiksmak så finns det många bra Buffy-låtar. Sedan så görs vissa låtar ännu bättre eftersom jag förknippar dem med en viss scen. Så är fallet med denna. En annan låt som jag älskar på grund av minnen är Transylvanian Concubine med Rasputina - för den påminner mig om Drusillas dans.

  • Hur får man ut The Cranberries plåga (fast på det positiva sättet) Zombie ur huvudet när man väl har hört den? Seriöst, den sången fastnar. Är det därför de sjunger "in your head, in your head"?

  • Jag har aldrig hört orginalet av Running Up That Hill, men jag älskar Placebos version, och jag tror att den kan vara svaret på hur man får bort Zombie ur huvudet - fast då blir förstås frågan: Hur får man bort Running Up That Hill? Fast, för mig får den gärna vara kvar.

  • Förra månaden så var det Alphaville, denna månad så är det Firefox AK. Jag upptäckte nämligen att hon har gjort en egen version av min nya favorit Big in Japan. Woho. Nu har jag den i två versioner, yay! Ibland så kan man inte göra annat än att älska covers.

  • ... och en tredje cover ska det bli. "Varför Behind Blue Eyes?" kanske ni frågar. Jo, för den är på ett sätt en Buffy-låt även den. Giles trubadurerar i ett avsnitt och sjunger Behind Blue Eyes, and I was in luuv. Så jag gick in på youtube för att jag ville höra den igen och fick upp ... en Spike-video till just den här versionen. Sedan dess så har den här låten förknippats med Spike, medan the Whos version förknippas med Giles .

Inga kommentarer: