17 mars, 2009

Musik of Mars

Jag har börjat min uppdatering av bloggen med att fixa till låtlistan. Det är en ganska slow start, men hey. Imorgon så kommer min otroligt långa - nästan essäliknande - recension om "Den andra systern Boleyn", nageln i mitt öga. Har jag nämnt att jag är väldigt fascinerad av Anne Boleyn?

Min läsning har börjat ta sig. Idag så läste jag 55 sidor ur Doris Lessings "The Fifth Child" under engelskan. Det ni. Redan nu så är jag ganska säker på att den kommer att hamna bland årets guldkorn.

Vad kan jag säga om tidigare nämnda, nyligen uppdaterade låtlista?
Jo, det började med att jag inkluderade några fotnoter (fotnötter?) - bara för att sedan inse att jag hade någonting att säga om varenda sång. Så här kommer en kort kommentar om marsmusiken.

Live Forever - Oasis: Det här gäller versionen som är på min iPod och inte den som jag hittade på Spotify. För iPod-versionen är mycket bättre än den andra. Av någon anledning så börjar jag tänka på vampyrer, vilket inte är så konstigt då jag är vampire gal. Annars så känns det konstigt nog som att den här låten matchar mina svarta Converse. Det var det första jag tänkte när jag hörde den. "Det här är en svarta Converse-låt".

Winter Rose - Firefox AK feat Tiger Lou: Tack Gud för Spotify. Jag har försökt *host* ladda ner den här låten hur länge som helst, men jag har aldrig hittat den. Så, efter ett och ett halvt år så har jag den äntligen.

Frozen - Tegan and Sara: Ni har säkert märkt att Tegan and Sara alltid är med på dessa listor? Deras musik passar mig som handen i handsken. Det är inte konstigt att de är med på nästan alla tv-seriers soundtrack. Speciellt "Grey's Anatomy"'s... och "Veronica Mars".

Human - The Killers: Vårvinterns radioplåga? Kanske det, men jag blir fortfarande lika glad varenda gång jag hör den där frasen "Are we human or are we dancers?".

Stay the Night - Alcazar: Gissa vem jag höll på i Melodifestivalen? Kan man skriva en mer uppeppande låt? Plus att jag älskade dansen. Vart har alla riktiga schlager-danser tagit vägen? Kan inte bröderna Ingrosso göra comeback i Melodifestivalen?

Full of Grace - Sarah McLachlan: Åh. Jag har älskat den här låten i flera år och alltid tyckt att den är jättevacker. Gissa min förvåning då jag sätter mig ner och återupptar min kontakt med Buffy och upptäcker att den andra säsongen avslutas med den här låten, i en av seriens stora snyftmoment (och en av mina favoritscener). Nu så är den bara ännu vackrare.

Bittersweet Symphony - The Verve: Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Förutom att vara en av mina favoriter bland tonårsfilmerna så har "Cruel Intentions" även ett av världens bästa soundtrack. Utöver den här låten så finns både Every You Every Me med Placebo och Blurs Coffe & TV med.

Big in Japan - Alphaville: Ja, jag är lite smygsynthare. Fast i hemlighet. Om det kommer ut så är jag lika med död, då jag har gnällt på mamma sedan barnsben då hon har spelat synth i bilen.

Full Moon - The Black Ghosts: Från en annan film med ett bra soundtrack, nämligen "Twilight" the movie. Jag kommer inte ihåg exakt när de spelar låten, men det dyker då och då upp en känsla eller bild i bakhuvudet, men jag kan inte placera dem. Tyvärr... och det driver mig till vansinne.

Run - Leona Lewis: Jag älskar låten och vet faktiskt inte vilken version jag tycker är bättre, Leonas eller Snow Patrols - men jag börjar att luta mot Leona. Jag är ju "skönsjungande kvinnor med piano" eller "hesa män med gitarrer"-tjejen, så det blir ett svårt val.

With Every Heartbeat - Kleerup feat Robyn: Inga kommentarer. Mest för att jag inte vet vad jag ska skriva.

Sist: Visst ser Martin Rolinski i BWO verkligen ut som Lestat de Lioncourt? Jag kunde inte tänla på någontin annat under hela BWOs framträdande. Om Lestat skulle göra schlager så skulle det ser ut så här.

Inga kommentarer: