30 mars, 2009

Prepositionssjukan

Jag har precis läst igenom de 10 senaste inläggen som jag har skrivit och jag är chockad. Chockad över hur otroligt dålig jag har blivit på att hantera det svenska språket. I var och varannan mening så har jag missat en preposition, lagt till fel preposition - och i vissa fall till och med lagt dit prepositioner när det inte ska vara några. En del meningar har jag börjat på ett sätt, för att sedan avsluta dem någon helt annanstans ... utan någonting som knyter ihop dem i mitten.

Att jag missar "har" och "att" ibland är ingen nyhet. Jag har alltid haft problem med att komma ihåg att sätta dit dem. Jag kommer inte på några exempel nu, vilket är konstigt då jag alltid brukar störa mig på de saknade "atten" i efterhand.
Jag tror att jag måste ta och köpa ett rättstavningsprogram. Eller ett grammatikprogram.
Eller - det här är kanske det bästa - börja att (se, jag kom ihåg) kolla inläggen i Word innan jag publicerar dem.

2 kommentarer:

Shirin sa...

Ska man vara riktigt petig säger förstås besserwissern att varken att eller har är prepositioner (att är en konjuktion eller infinitivmätke, har är ett verb). Fast det var kanske inte det du menade...

Sarah sa...

Nej, de är ju inte prepositioner, men jag petade in dem under den kategorin också :)
Jag pratade egentligen mer om i, på, till, över och sådana ord, men även andra småord som inte är prepositioner. Jag kanske skulle ha döpt inlägget till småordssjukan :)