21 september, 2008

Låtlista: Namn

Jag hakar på Ex Libris Cia's låtlista. Det är en typ av bokfemma, fast med musik, där man ska lista tre låtar utifrån ett givet tema. Den första listans tema är "Namn" och det är ganska uppenbart vad det handlar om. Jag är riktigt dålig på att komma på låtar så här, så jag tog iTunes till hjälp och gick igenom mina 1000 låtar. Tyvärr så är det bara en bråkdel av mina favoritlåtar - plus att hälften av all musik på mitt iTunes bara är skräp.

Jolene av Dolly Parton. - Jag kan inte direkt säga att jag är en Dolly-tjej, men jag älskar Jolene och har alltid gjort det. Min mormor är ett riktigt Dolly Parton fan och brukade spela hennes skivor då jag var liten och den enda låten jag riktigt fastnade för var Jolene. Inte gör det saken sämre att Jolene låter nästan som mitt inre ideal-jag. Jag älskar rött hår och skulle nästan offra mitt liv för att få ha långt lockigt mörk rött hår. Jag har ofta önskat att jag hade mörkgröna ögon och är lite avundsjuk på att Jolene fått både och! (Ja, varför tror ni att jag har Lily Evans som favorit bland alla HP-karaktärer?)

"Your beauty is beyond compare,
With flaming locks of auburn hair,
With ivory skin and eyes of emerald green.

Your smile is like a breath of spring,
Your voice is soft like summer rain,
And I cannot compete with you, Jolene."




(Det är ingen bild utan bara sången. Jag orkade inte leta upp en bättre video för Dolly Parton pratade i några minuter på alla live-videor jag hittade)

Nova Lee av Tiger Lou - Om ni ber mig räkna upp mina fem favoritlåtar så kommer ni inte få fem utan mer troligt femtiofem, men av dessa så kommer helt klart Nova Lee vara en av de första jag nämner. (Mest troligt den första, eller... efter Hallelujah förstås). Det är ingen idé att ni söker på youtube för att få höra den... för den finns inte där. Jag har ingen aning om hur man får tag på den eftersom den inte finns på vissa nedladdningsprogram heller. Jag är bara en lycklig själ som har fått den genom en blandad skiva som en vän bränt till mig.

"Oh, my precious Nova Lee
This is it and we have to believe
Nothing can come between
Me and you and the night
Tonight
"


Samson av Regina Spektor - Love, love, love. Jag ville sätta in ett videoklipp med den här sången också, men jag hittade ingen som passade. För det finns visst två versioner av Samson. Versionen som jag har som är så otroligt bra att mitt hjärta åker upp i halsgropen när jag lyssnar på den och versionen som finns över allt annars. För den version av Samson som spelas på radio, den versionen som finns på CD-skivorna och den som är i videon... Det är inte den versionen jag har. Samson är den bibliska kärlekshistorien ur Delilahs vinkel.

"You are my sweetest downfall
I loved you first, I loved you first
Beneath the sheets of paper lies my truth
I have to go, I have to go
Your hair was long when we first met

Samson went back to bed
Not much hair left on his head
He ate a slice of wonder bread and went right back to bed
And history books forgot about us and the bible didnt mention us
The bible didnt mention us, not even once
"

Bubblare:
Sweet Marie av Timo Räisänen och What Sarah Said av Death Cab for Cutie.

4 kommentarer:

Cia sa...

Vad roligt! Det kommer en ny om ett tag också, har haft lite mycket på sistone :)

Sarah sa...

Jag ska hålla utkik :)

Sandra sa...

Jag hade bara hört den första XD

Får man sno de här listorna? :P

Sarah sa...

Jag är säker på att du får sno listan :)