27 september, 2008

Kulturfyran: Bokmässa, SMS och Kärlek

Vad glad jag blir när jag hittar nya kulturfyror, lästrios eller liknande som jag faktiskt kan svara på. Förut så var jag ju med i Böcker A-Ö, men sen så insåg jag att det var alldeles för avancerat för mig eftersom jag fick anstränga mig så att hjärncellerna knakade för att överhuvudtaget komma på en karaktär eller en bok på den givna bokstaven (för att sedan komma på tjugo passande karaktärer en vecka efteråt).

1. Har du varit på Bokmässan någon gång? I så fall: vilket är ditt bästa minne därifrån? Om du inte varit där, är det något du drömmer om att göra?
Nej, jag har aldrig varit på Bokmässan, men jag skulle kanske vilja fara dit... någon gång.

2. En bok som ska presenteras på bokmässan är SMS-boken, skriven av en mängd författare. De bästa SMS:en har valts ut. (Jag har skrivit lite om den här.) Vad tycker du om SMS? Kan det bli bra litteratur av SMS, eller förstör det vårt språk?
Jag vet inte riktigt, hm. Jag tycker att vissa SMS är riktigt humoristiska guldgruvor, men samtidigt så är SMS oftast ganska interna. Jag har fått SMS som har gett mig magknip av skratt, men som ingen annan skulle förstå. Jag har läst vissa av de här SMS-versionerna och en del är riktigt bra, medan andra har riktigt dålig klass. Det kommer nog att bli en "Gamla tanter lägger inte ägg"-ish bok, fast av tonåringar och vuxna.

3. Idag har jag varit på en förhandsvisning av en film som heter Fishy och är inspelad i förorten Fisksätra i Stockholm. Vad tänker du på när du hör ordet stockholmsförort?
Först och främst så tänker jag på Stockholm och när jag tänker på Stockholm så får jag en varm och mysig känsla. Fuzzy. Jag älskar Stockholm och alla gamla byggnader och att åka tunnelbana och allt vatten. Jag, som har bott nära en älv hela mitt liv, måste bo nära vatten och Stockholm är den perfekta vattenstaden. Sedan så tänker jag, av någon anledning, på korvkiosker. Varför vet jag inte. Nu blev till och med jag förvirrad. Varför tänker jag på korvkiosker?

4. Filmen Fishy handlar om två helt olika människor som blir förälskade. Vilken är din favorit bland kärleksberättelser: det kan vara på film eller i bok eller i konst, eller på teater.
Du kunde inte kommit på en svårare fråga? Nu ska vi se. Även om jag tänker så att det knakar så kommer jag ändå missa något av mina favoritpar. Först och främst de klassiska; Elizabeth Bennet och Mr Darcy, Romeo och Juliet, Jane Eyre och Mr Rochester. Sedan så har vi Clare Abshire och Henry DeTamble från "Tidsresenärens hustru" av Audrey Niffenegger. Som Tolkien-fantast så måste jag ta med Lúthien Tinúviel och Beren, en av de mest kända alvlegenderna från "Silmarillion". Ett annat par som jag måste nämna är Louis och Lestat från "The Vampire Chronicles", som är det enda homosexuella paret i den här drösen. Sedan så måste jag bara få ta med Lily och James Potter eftersom, ja, eftersom jag måste göra det.
Sist, men inte minst, så kommer vad jag tror är mitt favoritpar alla kategorier, det ultimata fiktiva paret; Lorelai Gilmore och Luke Danes.

PS. Jag glömde helt bort Edward Cullen och Bella Swan, fråga mig inte hur jag kunde glömma dem för det kan inte jag heller svara på. Jag har ältat över dem hela året och nu så glömmer jag bort dem?

3 kommentarer:

Din vän sa...

Det var en hel hög intressanta kärlekspar du fick fram.
RS
kulturbloggen.com

Anonym sa...

Men Bella och Edward då?

Sarah sa...

Ah, dom hade jag helt glömt bort!
Jag visste att jag skulle glömma någon, men jag trodde aldrig att jag skulle glömma ett par som dem.

Fy skäms på mig.