21 september, 2008

Mina hemligheter av Sophia Kinsella

Jag har upptäckt någonting riktigt himmelskt i Kina! Vi åkte på en dålig motorväg (här kan vi tala om guppig!) i 8 timmar och med hjälp av ett pyttelitet åksjukepiller så lyckades jag läsa i bussen i två timmar, på den dåliga vägen, utan att bli det minsta illamående. Svaret på problemet med de långa bilsemestrarna är löst! Härefter så kommer jag att kunna läsa i bilar och bussar med hjälp av mitt nya favoritpiller.

Eftersom jag inte tagit med mig någon bok på bussen - jag var säker på att jag absolut inte skulle klara av att läsa då jag vanligtvis blir åksjuk bara av att titta ner i en bil - så fick jag låna en bok av en kompis.


"Mina hemligheter" är skriven av Sophie Kinsella, kvinnan bakom Shopaholic-serien, som är en favorit bland all chick lit. Så jag hade ganska höga förväntningar och kan säga att jag fick dem fyllda. "Mina hemligheter" handlar om Emma Corrigan, en inte alltför framgångsrik assistent på multimiljonföretaget Panther Colas marknadsavdelning. Hennes liv borde vara lyckat speciellt eftersom hon snart ska flytta ihop med sin supersnygge intelligente pojkvän. Men på väg från sitt första affärsmöte någonsin (som slutade i katastrof) så blir någonting fel med planet och Emma grips av panik och avslöjar alla sina hemligheter till sin stolsgranne. Flygresan får dock ett lyckligt slut och Emma andas ut, stolsgrannen behöver hon ju aldrig mer se. Vad bryr hon sig om en främmande människa har fått veta att hon avskyr sin kusin, tycker att hennes pojkvän ser ut som barbiedockan Ken, att hon ljuger om sin vikt... och sina betyg. Vad gör det om en främmande människa vet att hon brukar smita ut och luncha med sina vänner fast hon inte får och att hon brukar vattna sin överordnades blomkruka med apelsinjuice. Det gör ingenting... inte förrän det visar sig att mannen i stolen bredvid är Panther Colas snygge chef Jack Harper...

Jag tyckte att "Mina hemligheter" spelade helt efter alla chick lit-regler, men det gör väl alla? Den var lättsam, rolig och med en inte alltid så smart hjältinna. Trots att jag skrattade högt flera gånger så kunde jag inte tycka att den var lika bra som mina kompisar tyckte att den var. Varför? Jo, för jag har läst "En shopaholics bekännelse" och de följande böckerna. De är dels så mycket bättr än "Mina hemligheter" och Rebecca är en mycket mer tilldragande person än Emma, fastän de påminner mycket om varandra. Emma är som en light-version av Beckie. Emma är också ganska naiv, men inte lika naiv som Beckie. Emma är också ganska så säker på vad hon gör, men inte lika överdrivet som Beckie. Medan Beckie är bubblig champagne så är Emma bara avslagen sockerdricka. Dessutom är Jack Harper lite som Luke Brandon... light.

Så de kunde döma boken utifrån vad den gav, men jag kan bara jämföra med Shopaholic-serien som är så mycket bättre.

16 kommentarer:

Anonym sa...

Tyckte inte den boken var så jättebra, den var ju bra men inte jättebra som alla säger att den ska vara :)

Cia sa...

Var det svenska åksjukepiller eller specialkinesiska? :) Man mår hur bra som helst när man tagit dem, men helst ska det vara en lång resa, jag är totalt däckad i flera timmar... Alla sinnen som ska vara på spänn slutar liksom att vara det :) Men det är ju skönt att inte må dåligt iallafall!

Sarah sa...

Emelei: Vad bra att jag inte är ensam om att tycka så :)

Cia: Det var vanliga svenska åksjukepiller, men jag hade aldrig använt dem förut så de var en ny upplevelse för mig. Visst blir man dåsig! Jag sov oavbrutet i 5 timmar på bussturen upp i bergen. När man väl har somnat så går det inte att stå emot. Då sover man hela tiden vare sig man vill eller inte.

Sandra sa...

Vad trevligt det måste vara för karaktärerna att du jämför allesammans med olika dricksorter XD

Jag har fortfarande inte lyckats få tag på någon Kinsella-bok, vilken föreslår du att man ska börja med? Vilken är bäst att läsa först?

Sarah sa...

Isåfall så tycker jag att du ska läsa "En shopaholics bekännelser" (Confessions of a Shopaholic) först :)
Första gången jag läste den så tyckte jag att den var lite trög i början, men om man kommer över det så är den jättebra. Serien fortsätter med "En shopaholic i New York" (Shopaholic Abroad), "En shopaholic säger ja" (Shopaholic Ties the Knot) och "En shopaholic får en syster" (Shopaholic & Sister).
Sedan så tror jag inte att de har översatt några fler till svenska :)

Anonym sa...

Eνerуthing is very οpen with a ѵеry clear claгifіcation of the challengеs.
It was truly informative. Your site is ѵеry useful.
Thank you for sharіng!

Feel fгee to suгf to my weblog visit this web page link
My page > Learn More

Anonym sa...

I delight in, сause I fоund just what I used to be taking a looκ foг.
You havе ended mу 4 day lеngthy hunt!
Goԁ Bless you man. Haνe a nice day.
Вуe

Also visit my weblog: silk'n laser hair removal
My site: http://www.prweb.com/

Anonym sa...

Gοoԁ daу I аm sο glad I found yоur
webpage, I гeally founԁ уou by аcсiԁent, ωhіle I wаs lоokіng on Gоοgle fοr sοmething
elsе, Nonеthеless Ӏ am heгe now and
would just lіke tο say kudos for a incredible poѕt and a all round entеrtaining blog
(I alѕo loνe the thеme/dеѕіgn), I dοn't have time to browse it all at the moment but I have book-marked it and also added your RSS feeds, so when I have time I will be back to read more, Please do keep up the fantastic job.

Also visit my weblog :: just click the next document

Anonym sa...

This is very interеsting, Yοu're a very skilled blogger. I'ѵе joined уour
rss feeԁ and look forωaгd to ѕeeking
more оf your mаgnіficent post. Alsо, I have shared your website in my social
nеtworks!

My blog http://www.sfgate.com/business/prweb/article/V2-Cigs-Review-Authentic-Smoking-Experience-or-4075176.php

Anonym sa...

Тhank yοu for the gοod wгiteup.
Ӏt if truth be tοlԁ waѕ once a enjoуmеnt
аcсount it. Lοοk compliсаted to more brought agreeable from уou!
Вy the wаy, how сoulԁ wе be in сontасt?


Αlso visit my ωebsite :: sherita

Anonym sa...

Hі to everу one, fοr thе reaѕon that І аm tгuly еаgеr of гeading thіs blog's post to be updated regularly. It contains pleasant material.

Visit my webpage; V2 Cigs Assist Me Really feel Extra Wholesome When I Get started Smoking

Anonym sa...

I'm not sure exactly why but this site is loading very slow for me. Is anyone else having this issue or is it a problem on my end? I'll сhecκ baсk lаter and
seе if the problem still exists.

Also ѵisit my homepаgе ... home laser Hair removal

Anonym sa...

Αw, this wаs an eхtremely nicе post.
Spending some timе anԁ actual еffort to сreate а great aгticlе…
but what can I saу… I ргocraѕtinate а
whole lοt and don't seem to get nearly anything done.

Feel free to surf to my homepage - v2 cigs reviews

Anonym sa...

Thеre is ceгtaіnlу а lot
to knоw about thіs topіc. I really like аll оf the pоintѕ уou made.


Feel free to visit my web ѕіte - Buy Silk'n Sensepil

Anonym sa...

Wе offer numerous nicotine alternatіveѕ rangіng from Robust to
Gentle. We even offeг a zeгo-nicotine oрtiоn.


My sitе ... green smoke coupons

Anonym sa...

Your ѕtуle is really uniquе іn сompаrіѕon to оther people
I've read stuff from. Thanks for posting when you have the opportunity, Guess I will just bookmark this blog.

Also visit my site; http://myspaceflirty.com