17 juni, 2009

11 September 2001

Ibland så undrar jag om jag är helt hjärndöd. Vad är det första jag gör efter att jag har läst ut boken och skrivit en recension? Jo, jag går in och söker på "world trade center" på youtube. Jag får faktiskt skylla mig själv. Jag vet att jag hatar sådant här. Jag klarar inte av att se det. (Jag får ju nästan mardrömmar och blir jättekonstig flera dagar efter att jag har sett på "Titanic"!). Visste ni att jag och min kompis var sekunder från att se det andra planet flyga in i det andra tornet?

Jag är så glad att videon slog över innan vi hann se det, för jag tror inte att två tio-åringar som är ensamma hemma riktigt skulle kunna hantera det. Vi kom hem just innan 15.00 och skulle se på film. Tyvärr så var inte filmen tillbakaspolad sedan sist någon hade sett på den, vilket ledde till att vi var tvungen att spola tillbaka den. Under tiden som vår tröga fd. video jobbade så tittade vi på tv, där det var nyheterna - vilket vi tyckte var väldigt konstigt eftersom det var mitt på dagen. De visade en massa bilder över hur det första planet flög in och hur det rök från tornet och jag var ... Ja, jag vet inte, men det är kristallklart i mitt minne - hela den där nyhetssändningen. Jag kommer inte ihåg vad jag gjorde sedan under dagen eller ens vilken film vi såg på, men jag minns just den där minuten som det tog att spola tillbaka filmen.
Jag minns hur min kompis utbrast att "Det här kommer aldrig att bli större än Kursk!" (den ryska ubåten som fastnade under vatten året innan och hela besättningen dog)... och just då så slog det över till videon.

Vi trodde ju att det var en olycka, så båda två blev riktigt förvirrade då våra föräldrar var jätteupprörda. Jag fick reda på att det var med mening och att ett till plan hade träffat det andra tornet senare på kvällen - och när jag såg bilderna på nyheterna så insåg jag att det måste ha skett bara sekunder efter vi hade slutat se. För jag kommer ihåg bilder inte mindre än 25 sekunder innan det andra planet kommer in i bild.

Jag kunde inte ha valt en värre Youtube-video att se, för den inte bara visar tornen som träffas och faller utan även live-bilder på de fallande människorna som ger mig sådant obehag. De visar människor som hänger ut genom fönstren och försöker att signalera. Den innehåller till och med ett telefonsamtal inifrån tornet. Varför gjorde jag det? Och varför gjorde de det?

Inga kommentarer: