16 juni, 2009

Kulturfyran om sommardeckaren och filmcensur

Jag hoppade över förra veckans kulturfyra då jag inte kunde ge några egentliga svar på frågorna om Astrid Lindgren. Jag kunde helt enkelt inte bestämma mig. Denna vecka så gick det lite bättre, men som vanligt så blir mina svar väldans långa.

1. Vilken eller vilka böcker planerar du att läsa i sommar?
Jag har lånat en hel bunt med böcker från skolbiblioteket och av dem så har jag planerat att åtminstone hinna igenom "Andarnas hus" och "The Picture of Dorian Gray". De andra får vi se hur det blir med, men dessa två måste jag hinna igenom under sommaren. Jag har även planerat att läsa om Harry Potter-serien (standard sommarläsning sedan mellanstadiet) och även "Neverwhere" innan jag åker till London så att jag hålla koll på alla tunnelbanestationer som figurerar i London Below.

2. När passar det bäst att läsa deckare, när regnet öser ner eller under ett parasoll på stranden? Eller på tåget? Eller någon annan stans?
Det beror helt på vilken slags deckare det är. Camilla Läckberg är perfekt att läsa på stranden (eftersom jag ser det som väldigt lätt underhållning), medan till exempel Kathy Reichs böcker inte passar in på stranden då vissa detaljer i fallen alltid gör mig smått illamående. Det är en "dåligt väder-bok". Hösten och vintern är enligt mig rätt tid att läsa deckare, böcker som utspelar sig på skolor och böcker med gotiska stråk.

3. Vad tycker du om filmcensur?
Jag är inte direkt för censur på grund av självklara anledningar. Censur i fel händer är livsfarligt. Ta bara censureringen av Obamas tal i Kina där de hade klippt bort delar om mänkliga rättigheter som kunde väcka idéer hos kineserna. (obs! källa behövs, kan minnas det fel). Dock så tycker jag att allting inte bör visas på film. Så det blir lite utav ett moment22. Jag vill inte ha censur, men samtidigt så vill jag inte att filmbranschen ska kunna spåra ut och visa vad som helst.

4. Finns det någon film som du är så hemsk att den borde inte släppts alls?
Enligt mig så är ju alla filmer som är hemskare än "Interview with the Vampire" för hemska. Första säsongen av Buffy är på gränsen till vad mina nerver tål och hemska filmscener har en förmåga att etsa sig fast i mitt huvud, så om jag fick bestämma så skulle det inte komma ut några skräckfilmer alls. Eller finnas några riktigt psykologiskt tunga scener som kan spelas upp i mitt huvud om och om igen.

Inga kommentarer: