16 juni, 2009

Hej bokkonsument

(eller: Hur jag klarar av att ge lätta enkätfrågor ett onödigt långt svar)

Hittad på Bokhora.

Senast köpta inbundna bok: Oh herregud, när köpte jag en inbunden bok senast? Måste ha varit under bokrean, så jag drar till med "Nattvakten" av Sarah Waters som jag tror var den sista boken som jag köpte på bokrean.
Senast köpta pocketbok: Hur långt har det gått när man inte längre kan komma ihåg den senaste gången man köpte en bok? (Det var i April, det är jag i alla fall säker på). "Almost Moon" av Alice Sebold var det, tror jag.
Favoritgenre: Inte alltför djupt (om man måste analysera efter ett budskap så är det inte en bok för mig), men annars så läser jag nästan från alla genrer. Förutom skräck... och science fiction. Om det utspelar sig i rymden = inte en Sara-bok. Det får gärna vara lite halvtråkigt 1800-1900-tal. Fast bara om jag är på rätt humör, vilket jag inte har varit på ett tag. (Tyvärr, "Brideshead Revisited").
Ultimata längden på en bok: Någonstans mellan 300 och 450 sidor - såvida jag inte är helt trollbunden av boken i fråga. Då får den vara hur lång som helst.
Favoritbokhandel: Jag har en förkärlek för Akademibokhandeln, den enda "riktiga" bokhandeln i närheten. Pocketshop är en annan favorit.
Favoritbibliotek: Biblioteket i Luleå. Kan inte denna kommun ta efter Luleå och bygga ett snyggt, stort bibliotek med en engelsk avdelning?
Favoritplats att läsa (i hemmet): I en sackosäck med benen utstickande på balkongen under sommarmånaderna. Under resten av året så är det Sängen/Soffan som gäller.
Favoritplats att läsa (utanför hemmet): Jag läser faktiskt inte så ofta utanför hemmet - om stugan inte räknas - men farmors hammock är en höjdare.
Fem författare du alltid köper i inbundet format: Köper jag någon författare i inbunden form? Jag tror inte att jag har köpt en inbunden bok utanför bokrean på årtal. Faktiskt aldrig. (Det är inte för intet jag är stolt ägare av ca 185 pocket och 40 inbundna böcker). Nu ljuger jag. Jag köpte "Breaking Dawn" och "Harry Potter and the Deathly Hallows" inbundet - men det var för att jag inte klarade av att vänta på en storpocket/pocket-upplaga.
Bästa lässnackset: Jag äter framför tv:n, men aldrig tillsammans med en bok... om nu inte en måltid råkas sammanfalla med min lästid.
Bästa läsdrycken: Läs ovanstående. Att läsa måste vara den perfekta bantningskuren för mig. När jag läste "Harry Potter and the Deathly Hallows" tvingade mina föräldrar mig till att göra uppehåll för måltider - annars så hade jag säkert inte ens märkt det själv.
Bästa bakgrundsljudet vid läsning: Tystnad med bara små, oenerverande ljud. Jag kan inte läsa om det är helt tyst, men jag tycker inte heller om saker som kan tränga sig igenom min läsbubbla (så som musik och samtal).
När på dygnet läser du helst? På sista tiden så har det endast blivit nattläsning, vilket inte direkt är den optimala tiden för mig att läsa (såvida det inte är HP, som jag av någon anledning alltid läser bäst nattetid). Jag tycker om eftermiddagar.
Bästa bakfylleläsningen: Eftersom jag är en ängel som aldrig har varit bakfull så måste jag tyvärr hoppa över denna fråga. Fast jag tror att jag skulle läsa chick-lit.
Bästa kollektivtrafikläsningen: Ingenting. En flaska vatten och ett hjälpsamt paket Postafen (min räddare i nöden, är även ångestdämpande - något jag har upptäckt under otaliga flygfärder), då jag är riktigt åksjuk och blir illamående bara av att titta ner.

Inga kommentarer: