01 juni, 2009

Kulturfyran om lyckan i böcker och musik

1. När kände du dig lycklig senast och vad berodde det på?
Jag är inte riktigt säker. Oftast så går jag runt och känner mig väl till mods, men inte direkt solskenslycklig (a.k.a musikallycklig). Jag kommer ihåg att jag var lycklig i fredags när jag hade roligt med några klasskamrater. Jag var lycklig i måndags då vi bokade Londonresan. Jag var lycklig när jag fick sommarjobb.

2. Finns det någon musik eller låt som får dig att känna dig lycklig?
Oj, ni skulle verkligen inte ha frågat det där. Det finns musik som får mig lycklig och sedan så finns det musik som passar så otroligt bra att lyssna på när man är glad. Allt av Caesars är ett sådant exempel. Samma sak med KT Tunstall - speciellt Hold On. En artist som kan få mig lycklig bara genom att sjunga är Marit Bergman. Försök att lyssna på I Will Always Be Your Soldier, Tomorrow Is Today, This Is the Year eller You Did Not Love Me at All utan att dra på smilbanden.

3. Finns det någon bok som gett dig lyckokänsla?
Harry Potter är en fröjd att läsa för mig. Om jag bara fick ta med mig en bok(serie) när jag flyttar hemifrån så skulle jag ta med mig min kära Harry Potter-samling. Jag vet inte hur många gånger jag har läst de första böckerna och jag planerar att läsa dem flera gånger till. De har nästan en slags hemkänsla för mig.... och på tal om lycka. När jag äntligen fick "Harry Potter and the Deathly Hallows" så grät jag i femton minuter innan jag kunde börja läsa boken.

4. Hur definierar du “lycka”?
Jag tror att jag har ganska höga krav. För mig är lycka ett tillfälle som sticker ut. Du kan inte gå och vara lycklig hela tiden, utan lycka är någonting man upplever i ögonblick då ingenting negativt inkräktar, då det känns som att du kan hantera allting. Eller vänta - jag tar tillbaka det där. Min definitation av lycka är: kinaresan. Vi hade roligt, vi var fria (ja, i alla fall från våra föräldrar), det var som att vi allihop var bästa vänner och kunde umgås som sådana, vi skrattade, vi retades och jag kommer ihåg speciellt två dagar som jag aldrig kommer att glömma. Speciellt för att jag gick med den där fladdrande känslan i maggropen hela tiden. Jag var überlycklig.

Inga kommentarer: