02 juni, 2009

BSA (Book Shopaholics Anonymous)

Undra om det finns en AA-cirkel för oss som har ett shoppingberoende - ett speciellt köpberoende. Finns det en Book Shopaholics Anonymous? En Anonyma Tv-serieboxolister?
Isåfall så borde jag

Jag har lovat mig själv att jag inte ska köpa någonting kulturmässigt under hela sommaren. Att jag ska spara pengar och göra mig förtjänt av nästa bok/tv-paket. Gissa hur svårt det var när jag idag klev in på Akademibokhandeln och upptäckte den engelska pockethyllan. Den första boken som jag såg var "My Sister, My Love" av Joyce Carol Oates - en bok som bygger på det verkliga mordet på barnskönhetsdrottningen JonBennet, ett mord som jag var morbid nog att vara väldigt fascinerad av redan i tidig ålder, när jag var ungefär jämgammal med henne.
Jag gick igenom hyllan och min önskelista växte och växte, men jag klarade den värsta pärsen.

Sedan så gick allting fint - tills jag kom till Åhlens... och de hade storpocket för 49 kr styck... och ta 4 betala för 3. Det var på håret (jag stod nästan i kassakön en gång) att jag tog och köpte "Främlingen på Wildfell Hall" av Anne Brontë och de tre första böckerna i Doris Lessings Våld-pentalogi. Till slut så fick min syster stå och hålla böckerna i ena handen och tredje säsongen av "Veronica Mars" (egentligen så var det andra säsongen, då de inte hade fått in den tredje än - men den föreställde tredje säsongen) för att jag skulle få välja vilken jag helst ville ha.
Veronica segrade efter att jag hade fått det påpekat för mig att böcker faktiskt finns på biblioteket - men det gör inte Veronica.

2 kommentarer:

Shirin sa...

Jag anmäler mig!
Jag köper löjligt många böcker, och nu när jag fått sommarjobb antar jag att det blir ännu fler...

Sarah sa...

Grattis!
Om du har en inkomst så är det väl bara rätt att du ska få köpa lite fler böcker ;)