04 juni, 2008

Breaking Dawn

(090108: Det här är mina spekuleringar om vad som skulle hända i "Breaking Dawn", inte vad som händer i "Breaking Dawn". Jag skrev inlägget den 4 juni, långt innan boken släpptes så ni kan andas ut. Dett här är inte handlingen. Däremot så kan slutet avslöjas i kommentarerna. Så se upp om ni inte vill bli spoilade.)

Jag har varit på dåligt humör hela veckan, efter att ha - dum som jag är - läst lite om ”Breaking Dawn” och nu är jag så orolig att jag blir illamående. Det stod inte så mycket (jag hade vett nog att blunda och klicka bort efter de första meningarna), men jag hann se något gåtfullt om att "Bella känner sig hotad..." och att den är inspirerad av "En midsommarnatts dröm". Ska jag säga vad jag tror händer? Stephenie Meyer kommer att drabbas av "Lian Hearn-sjukan" och förstöra "finalen" i sin egen bokserie genom att bli destruktiv och bryta ner allting, så... Bella kommer att dumpa Edward för att hon inser att hon är mer förälskad i Jacob. Edward kommer att bli galen och försöka döda henne (och jag blir galen på Stephenie Meyer och skickar dödshot till henne för att hon har gjort Edward till en o-Edwardig person). Jacob dödar Edward. Slut. Jag dör inombords och blir gripen av FBI för att jag bedöms som ett farligt fan (vilket jag inte kommer att vara efter att hon har ändrat Edward). Det är min spådom, och jag hoppas verkligen att det inte händer. Just ja, jag kan lägga till en till punkt; Jacob förstör E&Bs bröllop.

Varför var Stephenie Meyer tvungen att ta med Jacob i bokserien överhuvudtaget?
Kunde hon inte bara hållit honom på en ”bikaraktär”-nivå som hon ursprungligen hade tänkt?

Just ja, det här är omslaget. Jag tycker inte det är lika stilrent som de tre föregående, men någonting med ”symboliken” får mig att bli ännu oroligare.




38 kommentarer:

Anonym sa...

Du..får inte ha rätt! Om Jacob dödar Edward kommer jag inte läsa något mer av henne (som om jag skulle kunna låta bli O_O). Hon får inte, inte, inte döda Edward, då skulle hon förstöra precis allting!!

Anonym sa...

Jag hoppas verkligen inte att det blir som du "förutspått". Trots att jag är en riktig Jacob-fangirl (vilket jag överasskade mig själv med under New Moon & Eclipse) så vill jag inte att det ska gå dåligt för Bella och Edward. Det skulle vara lite kul om man får se vem Jacob kommer präglas på (om han överlever sista boken dvs) när han inte får Bella.

Anonym sa...

haha , softa :D , Meyer har sagt att hon kommer göra så att bella & edward blir tsm till slut.
"There might be som complications in the whole story, but I've decided that in the end they MUST be together" - Stephenie Meyer

Sarah sa...

Tack Anonym!
Helt plötsligt så verkar inte sista boken så skrämmande :D

Lotta, jag gillade verkligen Jacob som karaktär i första boken och igenom halva andra. Först när han började bli närgången med Bella så reagerade jag inte alltför mycket på det, men sen... Efter "förvandlingen" när han började baktala Edward och sen i slutet var fientlig mot Alice så vände jag taggarna utåt. Jag gissar att han kommer att präglas på någon riktigt otippad karaktär, som Lauren, om han nu inte redan är präglad på Bella.

Anonym sa...

Kan knappt vänta tills fyran hamnar i mina klor, men om det blir det minsta likt Lian Hearn katastrofen (jag avskydde verkligen den fjärde boken) så vet jag inte vad jag gör. Jo föresten, jag flyttar till USA och stämmer henne för krossade hjärtan.

Clara sa...

Jacob är inte präglad på Bella (det sker första gången efter förvandlingen) och jag har också läst att det kommer att bli Edward och Bella enligt författaren. Annars är det rätt kul att läsa diskusionerna på amazon.com där fans spekulerar vilt över vad som ska komma i Breaking dawn. Kommer Jacob att dö på ett heroiskt vis? Blir det en uppgörelse med Volturis? Kommer Bella att bli vampyr? Vad kommer hon att ha för krafter då? Det finns till och med de som spekulerar i att Edward skulle bli människa igen när han biter Bella(om han nu gör det). Tur att det inte är så många dagar kvar nu. Jag längtar... Men om S.M skulle göra något dumt, som att Edward eller Bella skulle dö, eller bli galna eller om de inte får varandra skulle jag nog också vara i riskzonen för att bli ett "farligt fan".

Anonym sa...

aah! säg inte så där!
ibland vill ja bara hoppa in i boken och skjuta jacob! han förstör bara allt. men jag längtar att läsa om deras bröllop!
hehe. förstår vad du menar med liam hearn sjukan. han gjorde ju så att kaede hatade takeo och allt. den fjärde boken är ju hemsk!

Anonym sa...

Det är visst bara jag som tycker att hon ska skita i Edward och ta Jacob istället. Jag tycker att han är mycket bättre för henne. Edward stack fan bara ifrån henne, och vem var där och tog hand om henne, jo Jacob. Vem förtjänar henne då? Om hon skiter i Edward så slipper hon även att bli av med sitt liv som människa och slipper bli ett "monster" som man blir i början. Men även jag belv förälskad i Edward när jag läste Twilight, men jag tycker inte han förtjänar henne längre.

Nu kommar alla Edward fans hata mig =D haha

Anonym sa...

Men thini, tänk om Bella tar Jacob och lever lycklig med honom i tio år, sen blir han präglad och oups, nu är hon för gamal för Edward...

Fast jag har också blivit lite förtjust i Jacob, om man ser till skåespelarna i twilight filmen så kan man förstå hennes dilemma.

Sarah sa...

Thini: Men Edward lämnade ju henne av kärlek. Han gjorde det ju inte för att han inte ville ha henne, utan för att han älskade henne så otroligt mycket och ville skydda henne från sig själv och sin familj. Edwards första prioritet är ju att Bella lever och har det bra, fastän det skadar honom.

Anonym sa...

Först trodde jag att hon skulle döda både Bella och Edward "Romeo och Juliette-style" men om man läser hennes böcker verkar Meyer oförmögen att döda någon av hennes huvudkaraktärer. Något som i det här fallet är en bra sak. :P

Anonym sa...

Det hemska är att jag verkligen håller med boktoken. Det är inte en chans att allt kommer sluta lyckligt och jag tror att spådomen är helt korrekt. Edward och Bella blir inte ett par och Bella ingen vampyr. Edward kommer då han försöker döda Bella eller jakob själv bli dödad...(jag har en viss känns att FBI även kommer gripa mig :p)

Anonym sa...

Du har FEL!!!!! Edward och Bella kommer att bli tillsammans och Bella kommer att bli en vampyr! Det är jag helt säker på! Så sluta med pessimismen. Don't worry, be happy!!!

Anonym sa...

Men även om Edward lämnade Bella av kärlek så gjorde han ändå fel, han borde veta hur sårad hon skulle bli. Och om det inte avrit för att Jacob fans där för henne då så hade hon tagit livet av sig tack vare Edward, och vad hade han gjort då, ja han hade abra agit livet av sig själv, utan att hjälpa henne överhuvudtaget innan hon gjorde sig själv illa. Det ingen tänker på är hur mycket Jacob va tvungen att stå ut med i sin kärlek till Bella, men han va där vd hennes sida ändå. Han skulle aldrig såra henne lika mycket som Edward gjorde. Men ja det kan juh hända att Jacob blir präglad, men det kan juh hända att Edward dör eller lämnar henne, och då ahr hon blivit en vampyr helt i onödan.

Anonym sa...

Okej tihi, du har rätt på vissa punkter. Men jag tror att Edward aldrig kommer sluta älska Bella, och jag hoppas att Jacob blir präglad i någon annan än Bella. Men jag vet inte, måste vänta tills imorgon för att få svar.

Förresten har jag en teori om att Bella har vampyrblod i släkten, hennes vita skin, superförmåga, alla verkar gilla henne vare sig de vill eller inte... Men jag får vänta tills imorgon för att få svar, som sagt.

Anonym sa...

Jag har gissar att jag tyvärr har det högst tvivelaktiga nöjet av att veta mest av alla här om vad som kommer att hända, för jag slutade inte läsa spoilertrådarna på Amazon efter några ord. Jag lyckades inte slita blicken. Jag ville bara kolla det ungefärliga betyget, och så råkade jag SE ...

Jag ÅNGRAAAAAR miiiiiiig ... !!!

Anonym sa...

Upptäckte att min lokala bokaffär haft fel om datumet, det har förstör hela min dag!

Anonym sa...

Alla har haft fel om datumet. I hela Sverige. Det visar sig nämligen att det amerikanska förlaget har VÄGRAT att skicka ut boken FÖRE släppdatumet. Vilket innebär att ingen bokhandel har den idag. Vilket vi fick veta idag.

Aaaaaaaarrrrrrggghhhhhhh!!!!

swinns sa...

du har så fel jag har läst ut boken och den är jätte bra. Om du vill kan jag berätta ;)

Anonym sa...

har alla varit inne och skrivit på detta?!?!? om ni inte har det gör det nu =D
http://www.thepetitionsite.com/2/twilight-p-bio-i-sverige-twilight-to-the-swedish-cinema?page=6

Anonym sa...

Jag e ganska säker på att du har fel. Jag vill itne att du har rätt heller.
Det skulle förstöra allt!
Men vafan, hon får ju såhär barn med Edwaed me väl? Tror jag. Jag ahr ite läst varken trean eller fyran än. Ska läsa trean snart...

Men iaf, jag tycker, tror och hoppas att Bella och Edward ska leva lyckliga. Förevigt :)

PussPåDet (A)

Anonym sa...

Nej det får inte hända.. Bella SKA vara med Edward!!!

Anonym sa...

Lugn, det kommer inte hända, jag har läst den på engelska, den slutar underbart :D

Anonym sa...

Är det nån som har lust att säga hur den slutar? Jag dör om jag inte får veta det. Blir det Bella och Edward i slutet?

Anonym sa...

De gifter sig, Bella blir gravid och hon blir vampyr ;P. Vilka förmågor ve jag inte

Anonym sa...

psycho bitch... wrong wrong

tintin sa...

Det är inte sant för att jakob kommer att bli kär i Bellas och Edwards dotter :Renesmee. och så kommer han i boken berätta hur han hitta sin kärlek i deras dotter.

Anonym sa...

jag hoppas verkligen inte det blir så! jag sitter hemma o väntar på att min beställning av den boken ska komma fort som attan o att den ska vara superbra:(( jag hoppas att det blir så att jacob hittar en ny tjej istället o lever sitt eget liv med henne buhuuu ...

Anonym sa...

Bella och edward är som jorda för varandra de ska vara tillsammans för alltid men jag vill inte att de ska ha nåt barn och att jacob ska hitta nån anna att vara meee!!
men han hjälpte faktiskt bella igenom den svära tidsperioden när edward lämnade henna!
jag hoppas bella och edward gifter sig hon blir en vampyr sticker till colleg med edward och så vidare...Jag längtar till 4 boken men oxå till filmerna!

tintin sa...

den 5 mars 2009 kommer breaking dawn på svenska men om man kan engelska så läs den på engelska som jag gjorde!

Anonym sa...

jag håller med mia han får hitta nån annan att spendera hela sitt liv med inte deras dotter!!!!!!buuuuuuuuuuu

Anonym sa...

de som inte vet vad som kommer att hända kan ta det lungt. jag sökte lite på datan och hamnade på engelska wikipedia. det står typ jätte mycket och jag vet typ alltsom kommer att hända. alla kan ta det lungt det slutar jättera.

Anonym sa...

Jag älskar Hela Twilight bok serien och jag kommer dö..5 mars 2009 det är låångt..Jag vill läsa den nu! Jag kommer gråta jättemycket det gjorde jag i alla fall i new moon -(när jag hör din röst)- när Edward lämmnade Bella.. Jag gråt floder.. En annan grej som duckt upp för mig är att jag hatar Jacob! Jag vill bara att han ska dö eller nåt..låt Bella vara med sin SANNA kärlek! Jag börjar känna mig som Bella mer och mer och undrar när min Edward kommer..(L) Men jäkla Jacob är allt jag kan säga! Stephenie skulle aldrig få för sig att Jacob och Bella skulle bli ett par i slutet..eller?
/Ett MEGA fan av Twilight bok serien. (Jag läste ut alla de första tre på tre dagar..:D)
Och på tala om din "spådom" - hoppas jag att du har fel för allt i världen! Hejdå! och längta med mig till den 5:e...

Anonym sa...

i breaking dawn kommer det inte alls hända. jag har läst ALLA twilight böcker och Edward och Bella är tillsammans. Jacob kommer inte emellan dem!

& jag läste ut alla fyra böcker på bara två dagar :)

Anonym sa...

gah kan alla bara lägga av blir tokig! alla skriver olika!

Anonym sa...

Jag har läst ALLA böcker och jag vet vad som kommer att hända. Bella och Edward kommer att gifta sig och Bella blir gravid. Dom får en dotter som Jacob blir förälskad i.Och ni som har hoppats på att Bella ska bli vampyr kommer bli väldigt glada :) För det kommer att ske :D Så ni som inte har läst ska inte säga att dom som har läst har fel.. Ni kan vara lugna, det kommer alltid att vara Bella och Edward.

Anonym sa...

De som har läst böckerna kan kannse berätta några saker för mig...?
Blir Bella Vampyr i slutet av boken eller kommer de att beskrivas lite hur hon blev och har hon några krafter som Edward,alice,jasper...? Och kmr Jacob springa till B OCH E bröllop och göra något?(Fast jag vet att hon väljer Edward men jag bara undra ) Jag tycker att jacob inte ska bli kär i deras dotter!Men jag längter till 5:e mars EDWARD BELLA FOREVER!!!!

Anonym sa...

Edward och bella kommer gifta sig och få barn, en dotter, och Jacob blir präglad av henne, dottern alltså, och finner äntligen sin stora kärlek. eward gör bella till vampyr då hon nästan dör när hon föder Renesmee (dottern)
sedan så kommer det bli komplikationer med volturi angånde bella och edwards barn.