06 juni, 2008

Shopping

När ni beställer böcker från en internetbokhandel á la adlibris, hur väljer ni vilket exemplar, vilken utgåva ni vill ha? Tar ni helt enkelt det första alternativet som kommer upp eller letar ni upp den med bäst pris? Söker ni efter en speciell bindning eller kan ni bara ta vilket exemplar som helst?

Jag har ju en förkärlek till pocket, därför att de är billigast och när man lever på 1000 kr i månaden så har man inte råd med en massa inbundna böcker. Vissa pocketköp ångrar jag dock. Varför köpte jag Harry Potter 1-4 som pocket? Nu vågar jag inte läsa dem för att jag är rädd att de ska ramla isär. Samma sak med Twilight, som jag har som häftad. Varför köpte jag den inte inbunden? Nu så är Twilight jättesladdrig och jag är livrädd för att jag ska råkas ta sönder den.

Fastän jag letar efter ett bra pris så är det som spelar in mest när jag beställer böcker hur framsidan ser ut. Jag kan gärna betala 20 kr mer för en utgåva med finare framsida, men när prisskillnaderna stiger upp till 50-60 kr så backar jag och köper den billigare - men ack så tråkiga - upplagan.

På tal om tråkig upplaga. Vad tänkte jag egentligen på när jag beställde det här exemplaret av "Pride and Prejudice" ? Väldigt grönt. Jag kunde ha beställt "Emma" som helgrön bok också, så skulle min bokhylla blivit snyggt färgkodad. Istället så har jag "Emma" i en sådan här småflickfin bok som riktigt skriker kärlekshistoria. Men jag tycker att den är mysig. Jag blir glad av att se den i bokhyllan.

5 kommentarer:

Erika sa...

Jag köper alltid pocket, för att jag gillar det formatet bäst helt enkelt. Inbundet blir det bara i undantagsfall, typ om jag verkligen inte kan hålla mig utan bara måste ha direkt! Men häftat är helt okej, det är ju mjukare pärmar och mer åt pockethållet.

Sarah sa...

Jag har världens klenaste handleder och får lätt värk i dem, så att läsa inbundna böcker är ingen höjdare för mig. De är för tunga och för svåra att hålla uppslagna med en hand. Då är pocket både lättare och bekvämare att läsa, plus att de tar mindre plats och är enklare att ta med sig.

Enda minuset med pocket och häftat är att de lättare blir skadade.

Tekoppen sa...

Jag köper pocket om jag inte är säker på att jag kommer att gilla boken - då vill jag ju inte slösa bort några pengar. Men egentligen hatar jag pocket för att de är så känsliga. Om det verkligen är en bok jag gillar och den är i pocket vågar jag inte ens röra den och det är ju lite dumt.

Sarah sa...

Tekoppen, så är det för mig med!
Vissa pocketböcker bryr jag mig inte så mycket om, men en del gör mig hispig bara de har fått en liten törn i hörnet.

Anonym sa...

De få gånger som jag verkligen behövt köpa böcker på nätet (jag föredrar antikvariat)så har jag börjat hos pricerunner. På den sidan får jag veta var jag kan få tag i boken billigast. Jag utvecklade detta system när jag blev tvungen att börja köpa min kurslitteratur.
Personligen så föredrar jag inbundna böcker, men jag är inte kräsen. Det är innehållet som är det viktiga.