09 juni, 2008

"The crownless again shall be king..."

Låt mig få bjuda på ett citat så här på kvällssnåret. I mars var det inledningen till "Romeo and Juliet" som jag gick och reciterade för mig själv, på senaste tiden så har det varit Juliets "My only love sprung from my only hate..."-monolog. Jag kan sia om vad nästa recitationsstycke kommer att bli...

"All that is gold does not glitter,
Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither,
Deep roots are not reached by the frost.
From the ashes a fire shall be woken,
A light from the shadows shall spring;
Renewed shall be blade that was broken,
The crownless again shall be king."

Det lilla stycket som hör ihop med namnet Aragorn är min absoluta favorit bland all poesi i "The Lord of the Rings". När jag var yngre kunde jag recitera den utantill på svenska, men jag hade glömt bort den... tills nu. Jag har gått hela eftermiddagen här hemma och på skolan och drivit alla till vansinne.
Än en gång så förbannar jag filmatiseringar för att de tränger bort mina egna bilder av karaktärerna. Min Elrond, Boromir och Gandalf har inte klarat av att stå emot film-varianterna, och har fått ge plats åt Hugo Weaving, Sean Bean och Ian McKellen istället. Jag har helt glömt bort hur min Aragorn ser ut, men jag sörjer inte. Viggo Mortensen får gärna hemsöka mitt huvud som Aragorn.

7 kommentarer:

Tekoppen sa...

För några år sedan kunde jag den här på både svenska och engelska :) Så jag förstår väldigt väl vad du menar! Åh, nostalgi... även om jag alltid var mer fixerad vid Gollum än vid Aragorn. Jag tror att det var de där alldeles för stora ögonen som fångade mig.

Sarah sa...

"The Lord of the Rings" är ren nostalgi för mig. Jag läste de på svenska så många gånger att jag till slut kunde redogöra för deras resa steg för steg, men nu så blir jag hela tiden förvånad över hur mycket jag har glömt.

Jag har alltid varit en Aragorn-tjej, redan innan filmerna kom.
Jag älskade hans och Arwens star cross'd lovers-kärlek och jag älskade hur han alltid blivit hånad och hur folk i Bree såg ner på honom, och sen visar han alla hur mäktig och stark han är.

Anonym sa...

I all the time used to read article in news papers but now as I am a user
of web thus from now I am using net for articles, thanks to
web.
My page: jabir-next.com

Anonym sa...

If you would like to grow your knowledge just keep visiting this
website and be updated with the latest news update posted
here.
Also see my web page: thegreendoctors.com

Anonym sa...

Awesome article.
my site: inwicast.com

Anonym sa...

Wonderful blog! I found it while searching on Yahoo News.
Do you have any tips on how to get listed in Yahoo News?
I've been trying for a while but I never seem to get there! Cheers
Review my webpage your quick cash Loans

Anonym sa...

Hello my loved one! I want to say that this article is amazing,
great written and come with approximately all significant infos.

I would like to peer extra posts like this .
Here is my web blog ... sangkritgurukul.asia