19 juni, 2008

Substitut

Jag har suttit och kollat på cdon.com och gjort upp listor över möjliga substitut för Gilmore Girls, när det tar slut. Först kommer jag nog inte att lida så stor nöd eftersom jag har hela första säsongen av Heroes att kolla på, men det är inte samma sak. Dels för att det inte direkt är en tv-serie som jag lugn kan ligga och se på till tre på natten. När jag såg de första 18 avsnitten på TV så drömde jag mardrömmar om Sylar varenda onsdagsnatt.

Här är mina möjliga substitutsserier:

Ally McBeal; Mamma och jag såg alltid på Ally McBeal när jag var mindre och det är en smårolig tv-serie som jag lätt kan ligga och se hela nätterna - plus att mamma mer än gärna bidrar till utgifterna. Eftersom en av mina framtida vägar leder mot juridiken så är det ett plus.

Brothers and Sisters; Jag har aldrig sett ett enda avsnitt av serien, men många säger att den är bra. Av vad jag har hört och läst så handlar den om relationer inom en familj och det är väl bra efter GG?

Förhäxad; Jag älskade att se på Förhäxad när jag var mindre, men jag har aldrig fått något riktigt grepp om vad som hände i serien och varför en syster helt plötsligt ersattes av en annan, eftersom jag hoppade över en hel del avsnitt.

House; Dr Gregory House + sjukhusserie = höjdare.

Pushing Daisies; Jag har hört så mycket bra om den här serien, och det är synd att den inte har kommit ut på dvd-box än. Jag har missat nästan hela första säsongen så jag får antingen vänta på en repris eller köpa boxen direkt den kommer ut.

Cityakuten; Jag älskar sjukhusserier, så... De kan aldrig slå fel.

The Black Donnellys; Drama-kriminal serie om fyra irländska bröder i New York som började sändas på femman för några veckor sedan. Jag har nog missat fyra-fem avsnitt, men jag vill inte komma in mitt i serien. Nämnde jag att de är irländska?

Buffy; Jag har börjat sakna Buffy. Förut så såg jag alltid på Buffy när jag kom hem från skolan, fem dagar i veckan i något år. Enda felet med Buffy är att det inte precis är en serie jag kan se på natten och att de flesta vampyrerna är onda och fula.

Six Feet Under; Jag har länge varit nyfiken på Six Feet Under, så ... kanske att jag tar och beställer första säsongen när jag får min lön för sommarjobbet.

Sopranos; Samma som ovan.

Deadwood
Rome

Jag orkar inte med "ungdomsserier" som O.C, One Tree Hill och Gossip Girl för de är så ytliga, plus att jag blir alltid så less på alla intriger och alla kärleksproblem. I sådana serier hinner ett par vara lyckliga i max ett och ett halvt avsnitt innan någonting som hotar deras kärlek inträffar. Det finns alltid en intrigmakare som gör allt för at göra de andra karaktärerna olyckliga - medvetet eller inte. (Dan Scott i One Tree Hill är intrigmakarnas konung).

Vilka tv-serier tycker ni om?
Någon som kan rekommendera någon av ovan nämnda serier?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan

Känner igen mig i seriesaknad och jakt efter substitut.. speciellt nu i sommartid då de flesta serier har uppehåll.

Jag brukar använda mig av www.tv.com för att hitta serier inom olika genrer och vad tittare har röstat och sagt om dom. (Serierna har rating)

Lycka till :)

Anonym sa...

Justja!

Se på Friends!
Många många säsonger att se på och inte kommer du får mardrömmar heller. Inget sliskigt käckt och inte överarbetat dramatiskt utan en sjysst komedi som värmer hjärtat.

Aidaho sa...

jag skulle nog rösta för ally. Eftersom jag har varit i samma GGkoma som du och haft svårt att båda vilja och kunna komma ur det. Det är väldigt svårt att hitta ett substitut. Jag köpte ally iaf, men en liten varning. De två sista säsongerna har inte kommit ut med svensk text, men det kanske inte stör dig när du tittar?

Sarah sa...

Tack för tipsen!
Engelsk text stör mig inte, tvärtom. Jag ser hellre med engelsk text än med svensk eftersom jag har märkt att de struntar att översätta flera av de kulturella referenserna i GG... och sedan så översätter de ibland Luke's Diner till Lukes bar och när Lorelai och Sookie pratar om deras inn så pratar de om en krog.

Sandra sa...

Snälla, snälla, snälla, snälla, snälla, snällla kalla INTE Dr. House för sjukhusserie!!! O_O
Okej, det utspelar sig på ett sjukhus och de har patienter, men han är INGEN läkare!! Särskilt tv-läkare ska vara underbart kunniga och medmänskliga varelser som ska kunna bota allt och när de inte kan de ska de få dåligt samvete, inte som den där...masochisten som bara är dum!! :O
Förlåt att jag blir upprörd men jag kan verkligen inte se Dr. House! Det går inte!! O_O


Apropå "riktiga" sjukhusserier, vet du vad Patrick Dempsey brukar säga till sin fru när han känner sig...*host* naughty? XD
"Jill, ska vi leka doktor?" XDDD

Sarah sa...

Men Sandra, jag gillar ju Dr House just därför att han är så otrevlig och arrogant :)

och för att han alltid har rätt...