21 juni, 2008

Nu eller aldrig av Meg Cabot

Ett mirakel har inträffat. Min lillasyster har köpt 8 böcker!
Det kanske inte låter så stort för er, men för mig så är det jordens åttonde underverk. Hon har aldrig visat något intresse för böcker och brukar nästintill håna mig för mina regelbundna bokinköp, och nu så har hon visat att hon också har boknördsådran. Jag ska inte nämna kvaliten på böckerna, eller att alla böcker råkades vara skrivna av Meg Cabot, för det viktiga är ju att hon faktiskt visade lite intresse för litteratur.

Jag kunde förstås inte hålla mig borta. Det är ett liten egenhet jag har. Direkt någon i familjen köper en bok så måste jag läsa den, på en gång, medan mina nyinköpta böcker kan stå orörda i bokhyllorna i ett halvår. Så jag siktade in mig på ett litet rosa pocket och stal den i morse. Nu när den är utläst så måste jag bara komma på ett sätt att smyga in med det igen.

Boken jag valde var "Nu eller aldrig", andra boken om Samantha Madison, tjejen som räddade presidentens liv i "Washington D.C". I den här boken så kämpar Samantha för att bli anonym igen efter att ha figurerat i många skvallertidningar - mest på listorna över sämsta klädda - och försöker sudda ut stämpeln som USAs hjältinna. Hon har börjat på en krokikurs, utan att ha en aning om vad som pågår på en krokikurs och de nakna männen den inkluderar. För att göra allting värre så antyder hennes pojkvän att han vill göra 'det'.. Något som Sam råkas avslöja i direktsändning.

Än en gång, en helt vanlig ungdomsbok som finns i 10 olika versioner. Jag vet att min syster kommer att älska den, men det här är den sorts läsning som passar sig otroligt bra när man inte orkar tänka. Den kommer inte att fastna länge, men jag kan inte klaga. Jag får skylla mig själv om jag läser böcker som jag "växt ifrån". Jag skulle ha älskat den här boken på mellanstadiet.

För ett tag sedan så läste jag "Diving In" av Kate Cann som också tar upp problemet "Vill jag verkligen ha sex?" och jag måste säga att jag föredrar den här bokens skildring mer än Canns.

Meg Cabot har en författarstil som är smårolig. Hennes karaktärer skriver ofta listor över saker - både Samantha i den här boken och Mia från "En prinsessas dagbok" uttrycker sig ofta i listor. Jag fick en glädjechock när Sam på listan "De 10 bästa sätten att avgöra om ens pojkvän verkligen älskar en", skriver;
"2. Han blir inte arg när han hör dig och din bästis prata om hur häftig den nya killen i Gilmore Girls är."

Inga kommentarer: