14 juni, 2008

Känsliga amerikaner?

Ni ska få ett tips av mig; Om ni någon gång är uttråkade så gå in på Internet Movie Database (IMDb.com) och sök på era favoritfilmer. Kolla sedan i "menyn" till vänster och leta reda på "Parental Guide".

Där står allt en förälder bör veta innan de låter sina barn se en film. Förekommer det några sexscener? Är det mycket våld? Svär de i filmen? Kan småbarn bli skrämda av någonting?
Det är en god tanke, men de flesta parental guiderna verkar vara skrivna av curlingföräldrar... eller familjen Camden från 7th Heaven. Är detta ett tecken på hur mycket friare vårt samhälle är än det i t.ex. USA? Föräldrar i Sverige skulle väl aldrig tycka att en kyss eller kram - se nedan - är stötande?

Jag ska ge er några smakprov ur kategorin "Sex and Nudity"...

Lord of the Rings; The Fellowship of the Rings:
A man and woman kiss tenderly
(Ehm. Det är ju verkligen stötande. Barn och ungdomar kan få bestående men av att se två vuxna människor kyssas. Jag antar att de menar Aragorn och Arwens kyss i Vattnadal.)

Lord of the Rings: The Two Towers:
A male and female character kiss and are romantic in a few scenes. A male character touches a female character's face in a seductive manner. A woman hugs a man.
(Ni läste rätt. En kvinna kramar en man. Jag minns inte hela filmen i detalj, men jag tror att det kan syfta på när Arwen kramar Elrond. Oh, vilken chock. De är ju bara far och dotter. Jag gillar även det "förförande sättet" som mannen tar på kvinnans ansikte.)

The Lord of the Rings: The Return of the King:
Two human characters kiss and hug in a few scenes. A woman wears a low-cut dress that reveals cleavage. A character wears a loincloth.
(Det blir bara bättre och bättre. Här varnar de för att en kvinna bär en lågt skuren klänning. Jag gissar att det är Arwen, och om jag minns klänningen rätt så är det ingenting om man jämför med hennes nästan-genomskinliga lila klänning från andra filmen. Stackars barn som tvingas se den höftskynkeklädde mannen...)

Till sist så har jag min favorit från första filmen, ur kategorin "Violence and Gore":

Several scary creatures have red eyes, pointed teeth, walk like monkeys and snarl. They topple trees and dig a huge hole in the earth and uncover a nasty, growling creature that grows out of slime in the ground.

Spooky.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hahaha. Vad dom kan hitta på...