10 november, 2008

Cat Among the Pigeons av Agatha Christie

Det var ett tag sedan jag bloggade om en bok. Jag har verkligen ägnat oförtjänt lite tid åt bloggen och böcker på sista tiden - men jag vet inte vad det är med mig. Förra året i November så hade jag också boktorka, så det kanske har någonting med årstiden att göra? Jag har upptäckt att jag alltid läser mest i juli och mars. Det kanske har någonting med vädret att göra?
(Eller att jag alltid missbrukar tv-serier på hösten och vintern).

Jag har bara läst ut en bok hittils - och ändå så har det gott hela 10 dagar av november - och det är Agatha Christies "Cat Among the Pigeons" ("Katt bland duvor" på svenska), som jag påbörjade i Oktober när jag var tillfälligt strandad i Luleå. Jag hade tre timmar att fördriva ensam och visste inte vad jag skulle göra. Efter någon timme på stan så det slutade med att jag satt i en fåtölj på Kulturhuset och läste "Cat Among Pigeons". Jag hann bara läsa ungefär halva boken och eftersom jag inte kunde låna den (jag tillhör inte Luleå kommun) så fick jag gå och vänta tills skolbiblioteket öppnade så att jag kunde läsa slutet.

"Cat Among the Pigeons" är en Hercule Poirot-roman, men Poirot själv kommer inte in i handlingen förrän i bokens tredje del, i slutet. Boken utspelar sig till största del på den prestigefulla engelska internatskolan för flickor, Meadowbank. En skola med många utländska högheter (såsom en svensk prinsessa och några ambassadördöttrar) och högklassig undervisning. Ute i världen råder oroligheter och i det fiktiva landet Ramat så har en revolution utbrutit och landets prins har flytt för sitt liv. Hans plan hittas kraschat några dagar senare, men en av hans viktigaste ägodelar saknas. En påse med juveler, värda nästan en miljon pund. Det ryktas om att hans förtrogne engelske vän tillika pilot, Bob Rawlinson, lyckats rädda juvelerna från att hamna i den nya regeringens händer redan innan flykten och att dessa ädelstenar befinner sig i England.

På Meadowbank så börjar de nya eleverna snart komma igång med skolarbetet. Bland dem finns Jennifer Sutcliffe (Bob Rawlinsons systerdotter), en ramatisk prinsessa - Shaista - och Julia Upjohn, Jennifers nyupptäckta vän. Det ser ut att bli en bra termin för Meadowbank och dess åldrade rektorinna, Miss Bullstrode, men en natt så sker någonting oväntat. Idrottslärarinnan hittas död i Sportpaviljongen och polisen vet varken ut eller in. Morden knyts till de mystiska försvunna juvelerna och det står klart att mördaren måste vara någon inne på skolan, någon som fortfarande är på fri fot och beredd att mörda igen...

Jag vet inte hur Agatha Christie gör det, men jag har hittills inte haft en enda lyckad gissning när det gäller gärningsmännen i hennes deckare. Jag tycker att jag är smart och har hittat mördaren, men det visar sig alltid vara någon annan.

"Cat Among Pigeons" är en mysig, bra deckare. Perfekt för "mellan läxor"-läsning, en genre som dominerar min vardag just nu. Det enda felet var att jag fann vissa delar om politiken i Ramat lite väl långa. Jag ville se mer av internatskolan och mindre av Ramat.
Det här var mitt första möte med Hercule Poirot, och jag kan inte säga att jag blev besviken. Jag önskar bara att han hade fått vara med lite mer.
Någon som kan tipsa mig om en bra Agatha Christie-deckare? Jag tror att skolan äger upp emot trettio engelska Agatha Christie böcker, så jag vet inte riktigt med vilken jag ska börja.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Läs The Murder of Roger Ackroyd... om jag nu skulle behöva läsa en deckare (av AG) så skulle det absolut vara den. Tyvärr fick jag den berättad för mig (med spoilers), och hade aldrig någon chans att läsa boken.

USB sa...

"Döden på nilen" är jättebra och hennes mästerverk "Orientexpressen".

Anonym sa...

And Then They Were None och The Murder of Roger Ackroyd är väl must read-klassikerna, men jag är även väldigt förtjust i By the Pricking of My Thumbs, Sleeping Murder och The Pale Horse. Agatha Christie är alltid bra, hon hade en väldigt hög lägstanivå. Perfekt avslappningsläsning.

Mini sa...

Var hälsad.
"Dolken från Tunis"(?) är en av hennes bästa. Annars är jag svag för böckerna med miss Marpel i.

Sarah sa...

Nästa gång jag besöker skolbiblioteket så får jag hålla utkik efter "The Murder of Roger Ackroyd" och de andra böckerna. Jag vet att vi ska ha "Mordet på Orientexpressen" någonstans nere i källaren, men eftersom man nästan behöver en machete (eller motorsåg) för att ta sig fram till bokhyllan för allt skräp så lär det ta ett tag att hitta den.

Anonym sa...

PS: Om du får tag på Crooked House är den extremt läsvärd! Det var Christies egen favorit, och där får du ännu mer av varan oväntade slut. Äsch, alla hennes böcker är bra, helt enkelt.