09 november, 2008

I solemnly swear...

... att det här är mitt sista inlägg om den lilla söta privatdetektiven som sopar banan med Kitty. Jag nämner inga namn, men det börjar med V och slutar med Eronica Mars. (Detta innebär även att det inte heller kommer att bli några fler inlägg om en av hennes "vänner", även han anonym, men med ett namn som börjar på L och slutar på Ogan Echolls).

Mina damer och herrar, ni kan andas ut nu. Min "Veronica Mars"-koma är hädanefter över, eller... Jag har precis sett klart andra säsongen, 22 avsnitt á la 40 minuter under ca 32 timmars tid. Jag är faktiskt nästan lite imponerad själv... och lite oroad. Jag känner ett stort, brinnande behov efter den tredje säsongen - men eftersom den inte har kommit ut som box i Sverige ännu så har jag lite problem. Det finns tre alternativ:
a) köp den från en utländsk sida - jag klarar engelska subtitles och ser hellre med dem efter att jag upptäckt att de översatte "peace" till "fridens liljor" i ett avsnitt.
b) vänta tills tredje säsongen kommer ut i Sverige - när nu det blir.
c) be på mina bara knän till någon och uppmuntra lite olaglighet och hoppas att de kan ladda ner tredje säsongen till mig. Det är dock inte mitt favoritalternativ då min dator inte beter sig som vanliga datorer ibland och jag vill helst se på serien ensam. Så att jag kan sucka fangirligt varenda gång som Logan är i bild.

Jag är glad att andra säsongen inte slutade med en lika stor cliffhanger som den första. Kalla mig ung och dum, men jag tyckte att det var mycket mer "åh, jag måste få veta vad som händer!"-ish när det handlade om vilken kille som hälsade på Veronica mitt i natten än när en golddigger har lite fiffel på gång.

Eftersom jag har rekommenderat "Veronica Mars" till alla så vill jag inte förstöra spänningen för någon som inte har sett serien och vill se den. Så från och med nu så kan alla som inte har sett serien och/eller inte vill veta vad som händer och få allting förstört för sig sluta läsa.

Den efterlängtade början. Jag kan beskriva den i ljudeffekter. Först blev det ett mässande "komigenkomigenkomigen" då jag höll på att avlida av nyfikenhet. Jag var ju tvungen att få veta vem som stod bakom dörren och istället så höll Veronica bara på och beskrev sitt nya jobb. Detta följdes av ett högt och väldigt gällt "Jaaaa!" när jag upptäckte my favorite through and trough, Logan Echolls - the man, bakom dörren. Vilket ganska snart följdes av ett avgrundsvrål, "Neeeeej!" då jag insåg att Veronica visst är blind och inte inser att hon och Logan har mycket bättre kemi än hon och Duncan.

Jag älskar Veronica, men i ett avseende så är hon inte så skärpt. Varför tog det henne 22 avsnitt - ett helt år - att inse hur bra hon och Logan är tillsammans? Det tog mig ca 10 avsnitt av första säsongen att inse det.

Jag upprepar de än en gång: Logan är killen som skulle göra vad som helst för att skydda Veronica. Logan är killen som alltid är med henne när saker börjar bli lite farliga. Undra om Duncan hade kunnat hantera the Fitzpatricks lika bra? Jag gissar att Veronica skulle ha ett väldigt förstört och söndertatuerat ansikte om någon annan än Logan hade suttit i bilen. (Fast om det hade varit Keith eller Eli så hade det nog varit tvärtom. Liam Fitzpatrick hade haft ett väldigt förstört ansikte). Och i slutet. Är det inte så perfekt att jag måste gråta lite glädjetårar? Jag älskar när killen räddar tjejen. I love it. Sen så älskar jag ju Logan också, så det blir bara ännu bättre.

En sak som jag tyckte var ganska rolig är att när Woody flyr från polisen så checkar han inte under namnet "Mr Underhill", precis som Frodo.

Det här inlägget blev mest en lång hyllning till Logan Echolls, men det är för att jag är trött, fangirlig och jag tror att jag har fått en liten "Veronica Mars"-överdos. Jag är farligt nära ett beroende... och om en doktor skulle se hur min blogg sett ut på sista tiden - och det skulle vara möjligt att bli inlagd för överdriven besatthet av en tv-serie - så skulle jag få packa resväskorna till rehab direkt.

Någon som vet hur det är möjligt att få tag i sista säsongen eller när den släpps i Sverige?

1 kommentar:

Anonym sa...

vill bara kommentera din blogg lite. borde du inte ändra "lästa oktober (böcker)" till "lästa november", samt spellistan, för där står det "spellista oktober", men det borde väl nu stå för november?
^^