03 november, 2008

Kulturfyran: Tävlingar

I förra veckans kulturfyra så lottades det även ut två exemplar av "Låt den rätte komma in" och jag vill bara passa på och tacka än en gång för boken. Jag verkar ha tur i sådana här "lotterier" just nu. Bara att hoppas att jag vinner de två andra jag för tillfället deltar i också.
Den här veckans kulturfyra handlar om tvälingar.

1. Tävlingar på Kulturbloggen: är det en bra eller dålig idé?
Jag tycker att det är ganska trevligt då någon tar och lottar ut en bok, en film eller en skiva, men det är ju inget krav. Ingen kan ju kräva att en blogg så lotta ut saker. Om man känner att man har fler exemplar än vad man behöver av t.ex. en bok så är det ju ett trevligare sätt att bli av med den än att bara kasta bort den. (Kasta bort böcker = ett stort no no).

2. En tävling är Idol. Vad tycker du om Idol?
Jag tycker att Idol kan vara ganska underhållande och det är ju en bra språngbräda till musikvärlden för många unga människor, men jag gillar inte hela förnedringstv-grejen. Ibland så blir det lite jury-grodor som kunde ha utelämnas. Men jag tycker att årets jury är ett bättre val än den förra. I 2007s säsong så var juryn extra elaka och en del sågningar är nästan grymma. Okej, en del av dem som ställer upp kan aldrig ha hört sig själv sjunga, men att höra att man sjunger förfärligt illa och bli omvandlad till ett skämt av juryn - för att roa svenska folket, det är grymt. Riktigt grymt. Jag - som har en psykisk spärr när det kommer till sång (jag kan inte sjunga om jag hör mig själv, direkt jag hör min egen röst så slutar jag automatiskt sjunga) - förstår om vissa av dem helt lägger av och aldrig sjunger igen.

3. Vad kan man inte tävla om?
Kärlek. Bland det löjligaste - och mest underhållande - som finns är program som "Bachelor", "For Love or Money" eller "Beauty and the Beasts". Där en 20-30 attraktiva män eller kvinnor tävlar om att vinna en typisk tv-seriekille. Vad är det som får alla dessa män och kvinnor att se ut som att de kommer direkt hämtade från typ "Våra Bästa År"? Hur stor chans är det att man hittar kärlek om man har ca 4 veckor på sig tillsammans med 30 kvinnor? Vad säger att kvinnan man väljer verkligen känner likadant för en? Jag köper inte att alla faller för killen. No way. Inte en chans att 30 kvinnor tycker att samma egenskaper och personlighetsdrag är tilldragande.

4. Gillar du att tävla och i vad i så fall?
Jag gillar utlottningar. Jag är med i nästan varenda utlottning jag stöter på.

Inga kommentarer: